آفتاب

بان کی مون: سازمان ملل به اتهامات صلحبانان قاطعانه رسیدگی می کند

بان کی مون: سازمان ملل به اتهامات صلحبانان قاطعانه رسیدگی می کند

تهران - ایرنا - «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل از ایجاد هیاتی برای رسیدگی به اتهامات صلحبانان سازمان ملل مستقر در سودان جنوبی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: اتهامات مرتبط با صلحبانان سازمان ملل مستقر در سودان جنوبی با جدیت رسیدگی می شود.
بر اساس این گزارش، در 21 تیرماه سال جاری در حمله نظامیان سودان جنوبی به محل استقرار افراد خارجی مقیم در جوبا (پایتخت) شماری از شهروندان و افراد خارجی مقیم پایتخت مورد خشونت قرار گرفتند.
دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: عدم واکنش سریع به رفتار ناهنجار نظامیان سودان جنوبی علیه افراد خارجی مقیم در این کشور و نیز شهروندان این کشور از جمله اتهامات صلحبانان مستقر در جوبا است.
به گزارش خبرگزاری شین هوآ از کیگالی، پیشتر «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در جمع اعضای «مجمع بین دولتی توسعه آفریقا» تصریح کرده بود: امروز مردم سودان جنوبی نیازمند شنیدن صدایی واحد از منطقه و جهان برای پایان دادن به خشونت نابخردانه در این کشور است.
دبیر کل سازمان ملل که در «کیگالی» پایتخت رواندآ به سر می برد، بر ضرورت توقف فوری تنش ها و بازگشت صلح و امنیت به سودان جنوبی، تاکید کرد.
این در حالی است که تبادل آتش و حملات مسلحانه میان نیروهای جنبش آزادی خلق سودان و نیروهای دولتی در بیرون از محوطه کاخ ریاست جمهوری این کشور، موجی از ناامنی، ترس و نگرانی را به این کشور بحران زده بازگردانده است.
مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت های لازم برای توسعه، تداوم اختلافات مرزی با ساکنان نوار شمالی، به ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه های مسلح شورشی از موانعی است که سودان جنوبی با آن مواجه است.
سودان جنوبی که پس از دو دهه جنگ داخلی در سال 2011 از سودان جدا شد، با رد این اتهام ها، متقابلا خارطوم را به تسلیح گروه های مسلح در خاک خود متهم کرده است.
خارطوم، جوبا (پایتخت سودان جنوبی) را به حمایت از شورشیان اقلیم دارفور و شورشیان جدایی طلب ایالت های نیل آبی و کردفان جنوبی متهم کرده است.
سودان جنوبی کشوری در شمال شرق آفریقا است؛ جمعیت این کشور مستقل آفریقایی 12میلیون و 400 هزار نفر برآورد می شود.
جمهوری آفریقای جنوبی، کشوری نسبتاً پرجمعیت در جنوب قاره آفریقاست. بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت این کشور آفریقایی حدود 55 میلیون نفر است.
خاورم**9377**1144
کد N1395645

وبگردی