آفتاب

عربستان با کسری بودجه 100 میلیارد دلار مواجه است

عربستان با کسری بودجه 100 میلیارد دلار مواجه است

تهران - ایرنا- عربستان در سال جاری میلادی از کسری حدود 100 میلیارد دلار در بودجه عمومی کشور رنج می برد.

صفحه عربی تارنمای شبکه تلویزیونی سی أن بی سی آمریکا ضمن اعلام این مطلب به نقل از گزارش 'سایت 4' افزود: کسری بودجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به شدت در حال افزایش است.
در این گزارش آمده است: آثار منفی ناشی از نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بر اقتصاد کشورهای یاد شده سایه افکنده که در آنها تولید نفت خام بخش عمده درآمد ملی آن ها را تشکیل می دهد.
نوسان قیمت نفت از اواسط سال 2014 میلادی آغاز و باعث شد تا کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامات و تصمیمات قاطعی اتخاذ کنند تا بتوانند در برابر پیامدهای حاصل از کاهش قیمت نفت مقاومت کنند. برخی از آنها توانستند ایستادگی کنند اما برخی دیگر متحمل ضرر و زیان سنگینی شدند.
این نوسان در نرخ محصولات نفت باعث شد تا بودجه برخی از کشورهای خلیج فارس به شدت دچار کسری شود و شماری از آنها را وادار کرد تا برای جبران کسری بودجه خود به بازارهای وام متوسل شوند و عربستان و قطر برای تامین هزینه طرح های زیربنایی خود و ثبات اجتماعی و تقویت رقابت و جذابیت در بخش سرمایه گذاری به ترتیب 40 درصد و 37 درصد از هزینه های عمومی خود را کاهش داده اند.
این گزارش پیش بینی کرد که اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس در سایه ادامه روند کُند اقتصاد جهانی بتواند به طور نسبی ثبات خود را حفظ کند. دولت های حاشیه خلیج فارس هم اکنون در حال هدفمندسازی هزینه های جانبی خود هستند .
همچنین پیش بینی می شود که بازار اوراق بهادار در کنار اوراق قرضه صادر شده از سوی دولت ها در این کشورها با افزایش چشمگیری همراه شود.
خاورم ** 1487 **1144
کد N1395538

وبگردی