آفتاب
در گفت وگو با الاهرام و با تاکید به روابط ممتاز تهران و بیروت

وزیرخارجه لبنان: نقش ایران در رویاروئی لبنان با اسرائیل اساسی است

وزیرخارجه لبنان: نقش ایران در رویاروئی لبنان با اسرائیل اساسی است

بیروت – ایرنا - « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: روابط ایران و لبنان ممتاز و برجسته است وبخشی از علت آن وجود شیعیان در لبنان است که در بعد جمعیت با دیگر طوایف لبنانی متوازن هستند و در موسسه های دولتی حضور دارند.

باسیل درگفت وگو با روزنامه مصری « الاهرام» و در پاسخ به این سوال که روابط لبنان و ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟، افزود: بخشی از موسسه های لبنانی به مدد کمک های ایران به مقاومت لبنان و حمایت از آن در مقابل رژیم صهیونیستی که بزرگترین خطرعلیه لبنان است، سرپا مانده اند.
وی خاطرنشان کرد: لبنان در سال های2000 و 2006 توانست در مقابل تجاوزهای رژیم اسرائیل توازن قدرت با اسرائیل برقرار کند و ایران در این زمینه نقش اساسی و بسیار مهمی داشت.
وزیر خارجه لبنان تصریح کرد:لبنان امروزهمزمان با مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی باید با تروریسم به صورت جامع و یکپارچه مقابله کند.

** روابط لبنان و شورای همکاری
باسیل در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از روابط کشورهای عضو شورای همکاری با لبنان و راه برون رفت از رویکرد منفی کنونی این روابط چیست؟ گفت: در منطقه نزاع مذهبی است اما ساختار لبنان به گونه ای است که طوائف مذهبی در آن از حیث تعداد جمعیت با هم برابرند و شیعه و سنی در نهادهای کشور حضور دارند.
وی افزود: متاسفانه نزاع کنونی بین شورای همکاری خلیج و ایران موجب بروز تنش درلبنان می شود و تا زمانی که این وضع پابرجاست لبنان تاوان آن را خواهد پرداخت.
وزیر خارجه لبنان اضافه کرد: این درحالی است که لبنان می تواند نقش مثبت ایفا کرده و دو طرف را به برقراری روابط تشویق کند تا تنش ها کم شود و البته لبنان برای ایفای این نقش باید قوی باشد و عده ای بر سر آن دعوا نداشته باشند و این مساله هم نیازمند اصلاح اوضاع سیاسی داخل لبنان است.
جبران باسیل تاکید کرد: اعضای شورای همکاری باید شرایط لبنان را درک کنند همچنانکه لبنانی ها باید بیش از همه شرایط کشورشان را درک کرده و خود را در نزاع ها وارد نسازند.
وی گفت: در بعد سیاست رسمی این باور وجود دارد اما به میزان کافی ترجمه عملی آن مشاهده نشده است و از همین رو مصر باید در این زمینه نقش ایفا کند.
وزیرخارجه لبنان افزود: مصر یک کشور بزرگ عربی است و می تواند بدون ورود در یکی از دو محور در حل مشکل کنونی نقش ایفا کند بویژه اینکه اکنون فرصتی استثنائی برای آن بوجود آمده تا ضمن جنگ با تروریسم در خاک خود در جنگ پیشگیرانه علیه تروریسم در خارج از خاک خود هم مشارکت کند.

** تحمیل بحران بر سوریه برای به زانو درآوردن آن
جبران باسیل در پاسخ به سوالی در خصوص بحران سوریه خاطرنشان کرد: بحران سوریه که در سال 2011 آغاز شد از تلاش های قبلی برای به زانو در آوردن آن جدا نیست، چرا که سوریه در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت می کند.
وی تصریح کرد: اسرائیلی ها که در جنگ 33 روزه سال 2006 شکست خوردند در سال 2011 موفق عمل کردند و وجود برخی عوامل داخلی مانند نپرداختن به اصلاحات سیاسی و دموکراسی به اندازه کافی باعث شد برخی کشورهای خارجی از این وضعیت استفاده کرده و کار را به اینجا بکشانند.
وزیر خارجه لبنان گفت: نباید به بهانه مبارزه با تروریسم بر سوریه آن سیطره پیدا کنند و مانع اظهار نظر و حق انتخاب مردم شوند زیرا مبارزه با تروریسم اولویت همه ما است.
جبران باسیل افزود: نظام سوریه هم باید معارضان را بپذیرد و راه حلی جز مشارکت کامل همه در سوریه وجود ندارد و این تجربه ای است که لبنان داشته و جنگ های داخلی و بحران های سیاسی آن جز با این شیوه خاتمه پیدا نکرده است.
وی با تاکید بر ضرورت پایان جنگ در سوریه ،خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوریه تاوان مقاومت در مقابل اسرائیل را می دهد لبنان نیز به خاطر ارتباط تنگاتنگ با سوریه تاوان خواهد داد و از تبعات جنگ بی نصیب نخواهد ماند.
جبران باسیل تاکید کرد: همه باید راه حل سیاسی عادلانه و منطقی را بپذیریم و مردم سوریه حرف اول و آخر را بزنند و لبنان در این زمینه می تواند تجربه خود را در همزیستی مسالمت آمیز به سوریه منتقل کند.

** نارضایتی ازجامعه جهانی
وزیرخارجه لبنان با بیان اینکه کشور متبوعش از حمایت های جامعه جهانی از لبنان در زمینه آوارگان سوری راضی نیست، گفت که رویکرد بین المللی مشوق این است که سوری های آواره در کشورهایی که حضور دارند باقی بمانند.
وی تصریح کرد:جامعه جهانی بازگشت آوارگان به سوریه را کاری دشوار و فرستادن آنها به کشورهای غربی را نیز بسیار سخت و هزینه بر می داند و به همین دلیل تلاش می کند تا آنها در کشورهای میزبان باقی بمانند.
جبران باسیل افزود: لبنان بعد از گذشت چند سال و برگزاری نشست ها نتوانسته است به هیچ یک از کمک های تعیین شده در زمینه آوارگان سوری دست پیدا کند.
وزیر خارجه لبنان هشدار داد: اگرچه برخی تلاش ها تاکنون موجب شده تا وضعیت لبنان بحرانی نشود اما آنچه در لبنان جریان دارد به مثابه ریخته شدن تدریجی خون است که سرانجام به مرحله انفجار اوضاع منجر خواهد شد.

** مقابله لبنان با تروریسم
وی در پاسخ به این سوال، لبنان چگونه با موج تروریسمی که همه منطقه را فرا گرفته است، مقابله می کند؟، گفت: لبنان با دست خالی در برابر تروریسم ایستاده است و تنها با فداکاری نیروهای ارتش و ملت مانع از اشغال مناطقی بیشتر از خاک خود توسط تروریست ها می شود.
جبران باسیل افزود: جامعه لبنان به خاطر تربیت و فرهنگی که دارد مخالف تندروی هاست و فکر می کنم خلاصی از دست داعش جز با رهایی از فکر داعشی امکان پذیر نیست.
وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد: می توانیم داعش را از حیث نظامی و سیاسی محدود و یا متوقف سازیم اما به خاطر حمایت های پولی و تسلیحاتی از آن هنوز این اتفاه نیفتاده است.
وی تصریح کرد: مهمتر از همه اینها پایان دادن به تفکر داعشی است که با اندیشه لبنانی بهتر ازهر مولفه دیگری می توان در برابر آن ایستاد و شکست داد.
جبران باسیل تاکید کرد:غرب از پدیده داعش در امان نیست به دلیل اینکه فکر داعشی در برخی جوامع اروپایی منتشر و میزبان عناصر تروریست شده است. و حتی از این جوامع
وزیر خارجه لبنان گفت که گزارش رسمی سرویس های امنیتی آلمان نشان می دهند که متاسفانه از آوارگان سوری به عنوان پوششی برای تروریست ها استفاده می شود.
خاورم ** 390** 1324
کد N1395434

وبگردی