آفتاب

نگاهی به فراز و نشیب های اندونزی پس از استقلال/ سیاست پویا، اقتصاد رو به پیشرفت

نگاهی به فراز و نشیب های اندونزی پس از استقلال/ سیاست پویا، اقتصاد رو به پیشرفت

کوالالامپور – ایرنا – اندونزی سال 1945 توسط 'احمد سوکارنو' به دوران استعمار هلندی ها بر این کشور پایان داد و از آن دوران تاکنون فراز و نشیب های زیادی را پشت سرگذاشته و توانسته است عنوان دمکراتیک ترین کشور منطقه و سومین کشور آزاد جهان را از آن خود کند.

به گزارش ایرنا، اگرچه پیام استقلال اندونزی از دست استعمارگران ساعت 10 صبح روز جمعه 17 اوت سال 1945 میلادی توسط 'احمد سوکارنو' قرائت شد، اما به رغم پذیرش غیررسمی 17 اوت سال 1945 به عنوان روز استقلال این کشور، سازمان ملل روز 27 دسامبر سال 1949 را زمان استقلال این کشور می داند.
با کسب استقلال کامل اندونزی در سال 1945، 'احمد سوکارنو' در ماه اوت سال 1950 به عنوان نخستین رییس جمهوری این کشور کار خود را آغاز کرد و تا سال 1967 رهبری این کشور را در اختیار گرفت.
اما 'محمد سوهارتو' پس از 17 سال در کودتایی 'احمد سوکارنو' بانی استقلال اندونزی را از قدرت برکنار کند و به عنوان دومین رییس جمهوری این کشور تا سال 1998 زمام امور پرجمعیت ترین کشور اسلامی را در اختیار گرفت.

** سیاست و دمکراسی:
بر دیوار مسجد استقلال شهر جاکارتا پایتخت اندونزی نوشته شده است 'استقلال حق مسلم همه ملت ها است، بنابراین همه استعمارها باید از بین بروند' و از این رو دولت های پیشین اندونزی همواره تلاش کردند با رعایت حقوق گروه های مختلف که در این کشور 17 هزار جزیره زندگی می کنند، اندونزی به قدرت تاثیرگذاری در منطقه تبدیل شود.
این کشور که برای چند دهه زیر چکمه استعمارگران پرتغالی، فرانسوی، انگلیسی و هلندی قرار داشت، پس از کسب استقلال به خوبی در مسیر دمکراسی حرکت کرد.
از نظر سیاسی، اندونزی اکنون در منطقه جنوب شرق آسیا و آسیا از اصلی دمکراسی ها محسوب می شود و در جهان نیز از نظر دمکراسی سومین جایگاه را به خود اختصاص داده است. در واقع از این کشور به عنوان نمونه ای برای کشورهای همسایه یاد می شود تا از نظام حکومتی استبدادی به دمکراسی رهنمون شوند.
با وجود برخی نقص ها از جمله فساد که مانع اصلی مسیر توسعه سریع تر نظامی و سیاسی اندونزی محسوب می شود، این کشور از شرایط سیاسی که در کشورهای مجاور آن از جمله مالزی، فیلیپین و تایلند حاکم است، جدا است.
تشکل های غیردولتی اندونزی که شمار آن در سال 1996 حدود 10 هزار مورد بود تا سال 2000 به بیش از 70 هزار تشکل افزایش یافت که فعالیت آنها تنها در راستای کاهش فقر و تامین اجتماعی نیست، بلکه بسیاری از موضوعات از جمله حقوق اقلیت ها را مورد توجه قرار می دهند.
این کشور نقاط قوت خود را در زمان های بحرانی به خوبی نشان داده است. در حملات تروریستی اوایل سال جاری در جاکارتا پایتخت این کشور، مردم در خیابان ها ماندند و برای پلیس و امدادگران غذا فراهم کردند. یک روز پس از این حادثه نیز مردم در تجمعی که براساس آزادی تجمع در این کشور برگزار شد، علیه حامیان داعش تظاهرات کردند و شعار 'ما نمی ترسیم' را سر دادند.
با وجود حرکت رو به جلو دمکراسی در اندونزی، غربی ها معتقدند این کشور برخی از وعده های خود در زمینه حقوق بشر را محقق نکرده است و بیشتر فشار را به جاکارتا در مورد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر وارد می کنند.
این فشار از زمانی افزایش یافت که اعدام چند قاچاقچی اروپایی و استرالیایی مطرح و اجرایی شد.

** اقتصاد:
اقتصاد نیز در اندونزی پس از استقلال به دلیل تاثیرگذاری بر کیفیت زندگی عامه مردم مورد توجه قرار گرفت و این کشور طی 71 سال گذشته روند روبه توسعه و پیشرفتی را طی کرده است، به گونه ای که اندونزی در سه ماهه نخست امسال رشد 4.92 درصدی را تجربه کرد و در سه ماهه دوم نیز با 5.18 درصد رشد تولید ناخالص داخلی بیشترین رشد را در آسیا به خود اختصای داد.
'جوکود ویدودو' رییس جمهوری اندونزی روز سه شنبه در سخنرانی به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد استقلال این کشور، گفت که رشد اقتصادی اندونزی بالاتر از میانگین جهانی و کشورهای در حال توسعه بوده است.
وی با توجه به توسعه برخی از زیرساخت ها در این کشور، امسال را سال تسریع توسعه ملی به ویژه در روستاها، نقاط مرزی و بخش ها خواند که هدف از آن تقویت همبستگی ملی است.
اندونزی قصد دارد براساس برنامه کلان تسریع و توسعه اقتصادی که با هدف توسعه اقتصادی این کشور برنامه ریزی شده است رفاه عادلانه ای برای مردم بوجود آورد. این برنامه از سال 2011 میلادی تا سال 2025 باید اندونزی را به یکی از توسعه یافته ترین کشورهای جهانبا رشد اقتصادی 7 درصدی تبدیل کند.
جمعیت زیاد، فراوانی و تنوع منابع طبیعی و مزیت های جغرافیایی از جمله عوامل بالقوه ای هستند که برای دستیابی به توسعه اقتصادی در این کشور مورد توجه قرار گرفته اند و دولت در صدد است از این توان استفاده کند.
آساق**241**1611
کد N1395432

وبگردی