آفتاب

یورو آبزرور: آلمان، ترکیه را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد

یورو آبزرور: آلمان، ترکیه را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد

تهران-ایرنا- پایگاه اینترنتی «یوور آبزرور» با استناد به آنچه که 'یک سند محرمانه' خواند، نوشت: دولت آلمان بر این باور است که ترکیه، در حمایت مالی از گروه های تروریستی همچون ... داعش در سوریه نقش داشته است.

این پایگاه اینترنتی افزود: وزارت کشور آلمان در پاسخ به پرسشی از سوی حزب چپ آلمان نوشته است که ابراز همبستگی و اقدامات حمایت آمیز حزب حاکم و رئیس جمهوری ترکیه از گروه اخوان المسلمین مصر، حماس و گروه های اسلام گرای اپوزیسیون در سوریه بر وابستگی عقیدتی این کشور با گروه اخوان المسلمین ( در مفهومی گسترده تر) تاکید دارد.
در این سند همچنین ادعا شده است که آنکارا بتازگی روابطش را با این گروه ها عمیق تر کرده است و از سال 2011 در نتیجه سیاست خارجی و داخلی که بتدریج گرایش های اسلام گرایانه یافته است، به یک مرکز جذاب برای گروه های اسلام گرا در خاورمیانه بدل شده است.
این سند می افزاید: یک چهارم از اتباع آلمانی که برای پیوستن به داعش یا سایر گروه های جهادی (افراطی)به سوریه سفر کرده اند، اصالتا ترکیه ای بوده اند.
به نوشته 'یورو آبزرور' وزارت کشور ترکیه خواسته است این سند محرمانه باقی بماند.
گروه اخوان المسلمین مصر به دنبال قیام سال 2012 مردم مصر روی کار آمد و یک سال بعد در جریان کودتا برکنار شد. این گروه در مصر گروهی تروریستی قلمداد می شود اما اتحادیه اروپا و آمریکا آن را تروریستی نمی دانند.
آلمان، میزبان بزرگترین جمعیت مهاجران ترکیه است و حدود سه میلیون نفر از اتباع ترکیه در آلمان زندگی می کنند.
روابط این دو کشور از زمان رای پارلمان آلمان در نسل کشی خواندن قتل عام ارمنی ها توسط سربازان ترکیه در سال 1915به وخامت گراییده است.
روابط دو کشور به دنبال موافقت «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان با تحت تعقیب قانونی قرار دادن «جان بویمرمن» کمدین آلمانی به دلیل توهین به رئیس جمهوری ترکیه وارد جنجال تازه ای شد.
کودتای نظامی 15 ژوییه (25 تیر) در ترکیه نیز که به گفته آنکارا «فتح الله گولن» مغز متفکر آن بوده است به وخامت روابط آنکارا و برلین دامن زد.
گولن در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد.
آلمان تلاش برای استفاده از ابزارهای نظامی برای کسب قدرت در ترکیه را محکوم کرده اما اقدام آنکارا در عملیات پاکسازی وفاداران به گولن را که دامنه آن به شهرهای آلمان نیز رسیده است، بشدت مورد انتقاد قرار داده است.
یورو آبزرور نوشت: تجار آلمانی که با گولن در ارتباط هستند، توسط حامیان اردوغان مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و مساجد ترکیه در آلمان خطبه هایی را ایراد کرده اند که در آن گولن متهم می شود.
مقام های طیف های سیاسی مختلف آلمان از شهروندان آلمانی- ترکیه خواسته اند خود را آلمانی معرفی کنند تا هدف عملیات پاکسازی دولت ترکیه قرار نگیرند.
نتایج نظرسنجی جدیدی که هفته گذشته منتشر شد نشان می داد که اکثر آلمانی ها خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستند.
صرف نظر از مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، آنکارا و بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) توافقی را برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرعادی امضا کرده اند که به ازای کمک آنکارا برای جلوگیری از ورود این گروه از مهاجران، شهروندان ترکیه می توانند بدون نیاز به روادید به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.
«مایکل روت» وزیر امور اروپای آلمان دیروز (سه شنبه) گفت که عمل به پنج ملاک باقی مانده تا ضرب الاجل تعیین شده در ماه اکتبر(مهر) که امکان سفر بدون روادید شهروندان ترکیه به اتحادیه اروپا را فراهم می کند، دشوار است.
«ولفگانگ شوئبله» وزیر دارایی آلمان در مقابل معتقد است که کشورش باید برای حفظ توافق مربوط به مهاجران به همکاری با ترکیه ادامه دهد و ادامه این همکاری را به نفع آلمان دانسته است.
اروپام**9158**1517
کد N1395377

وبگردی