آفتاب
نگرانی سفارت ایران در استرالیا از نقض حقوق پناهجویان کشورمان

ایران نسبت به نقض حقوق پناهجویان در بازداشتگاه های مانوس و نائورو اعتراض کرد

ایران نسبت به نقض حقوق پناهجویان در بازداشتگاه های مانوس و نائورو اعتراض کرد

کوالالامپور - ایرنا – سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا روز چهارشنبه 'نگرانی عمیق و اعتراض خود را نسبت به ادعاهای مربوط به نقض حقوق پناهجویان' در بازداشتگاه های استرالیا در جزیره مانوس در پاپوا گینه نو و نائورو اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، سفارت ایران در استرالیا در بیانیه ای که در تارنمای این سفارتخانه قرار گرفت، تاکید کرد: با توجه به گزارش های متعدد منتشر شده توسط سازمان های حقوق بشری از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در خصوص وضعیت وخیم، غیرقابل دفاع و نامناسب محل های نگهداری پناهجویان در اردوگاه های نائورو و جزیره مانوس و برخوردهای غیر انسانی با آنها، مراتب نگرانی عمیق و اعتراض خود را نسبت به ادعاهای مربوط به نقض حقوق پناهجویان اعلام می کنیم.
دولت استرالیا و 'پاپواگینه نو' سه ماه پس از حکم دیوان عالی این کشور واقع در اقیانوس آرام در مورد غیرقانونی بودن بازداشتگاه مانوس تصمیم گرفتند این بازداشتگاه را تعطیل کنند، اما تاریخ مشخصی برای آن ذکر نکردند، هر چند تاکید کردند این مهاجران غیرقانونی و پناهجویان به استرالیا منتقل نمی شوند.
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه در دیدار سفیر جدید استرالیا در تهران، مراتب ناخرسندی ایران را در خصوص وضعیت نامناسب پناهجویان ایرانی و بدرفتاری با آنان اعلام کرد و از دولت استرالیا خواست هرچه سریع تر نسبت به حل مشکلات آنان اقدام کند.
سفارت ایران در استرالیا در ادامه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران معتقد است براساس قوانین بین المللی، مسئولیت نگهداری اجباری پناهجویان در دو بازداشتگاه مانوس و نائورو بر عهده دولت استرالیا بوده و این کشور در چارچوب قوانین بین المللی، حقوق بشردوستانه و کنوانسیون های مربوط به پناهجویان موظف به رعایت حقوق آنها، فراهم کردن امکانات مناسب زندگی و تسریع جهت رسیدگی جدی به وضعیت آنان است.
سفارت کشورمان در راستای سیاست اصولی حفظ عزت و حقوق اتباع ایرانی، خواستار تعطیلی هرچه سریع تر دو بازداشتگاه غیرقانونی نائورو و مانوس شد.
دادگاه عالی پاپوآ گینه نو نیز این بازداشتگاه را غیرقانونی دانسته و خواستار تعطیلی آن شده بود.
سفارت ایران تاکید کرد پناهجویان بنا به گزارش گروه ها و سازمان های حقوق بشری در این بازداشتگاه ها در وضعیت بسیار نامناسب جسمی و روحی با شرایط سخت زندگی به سر می برند.
در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران به طور مکرر با مقامات عالیرتبه و سازمان های ذیربط استرالیایی جهت تسریع در تعیین تکلیف و بهبود وضعیت پناهجویان ایرانی گفت و گو کرده و فراهم کردن تمهیدات لازم از سوی دولت استرالیا به منظور ترغیب آنان به بازگشت داوطلبانه به ایران را پیشنهاد داده است.
سفارت کشورمان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از بازگشت داوطلبانه و بدون اجبار شهروندان ایرانی به وطن حمایت می کند، اعلام کرد: بارها سفارت ایران در استرالیا آمادگی خود را برای کمک به بازگشت آنان و صدور برگ عبور بعد از احراز هویت و اطمینان از داوطلبانه بودن بازگشت حتی با حضور در داخل کمپ های پناهجویان در سراسر استرالیا اعلام کرده است.
این در حالی است که 'پیتر داتون' وزیر مهاجرت استرالیا نیز امروز چهارشنبه بسته شدن بازداشتگاه مانوس در پاپوا گینه نو را در آینده تایید کرد.
این وزیر استرالیایی در بیانیه ای که در تارنمای 'ای.بی.سی' منعکس شد، تاکید کرد هیچ فردی از مهاجران غیرقانونی و پناهجویانی که در این بازداشتگاه نگهداری می شوند در استرالیا اسکان داده نخواهد شد.
وی گفت که استرالیا از انتقال و بازگشت بازداشتی ها در مانوس به کشورشان حمایت می کند.
بر اساس آخرین آمار وزارت مهاجرت و حفاظت مرزی استرالیا در ماه ژوئن امسال، 854 مرد تنها در بازداشتگاه جزیره مانوس نگهداری می شوند.
براساس برخی آمارها هم اکنون حدود 450 ایرانی در بازداشتگاه نائورو و مانوس بسر می برند و درخواست آنها برای پناهندگی رد شده است.
روزنامه گاردین هفته گذشته بیش از 8 هزار صفحه اسناد و گزارش های درز کرده مربوط به بازداشتگاه نائورو و حملات صورت گرفته را منتشر کرد که در آن به آزار جنسی، تلاش پناهجویان برای خودآزاری، کودک آزاری و شرایط سخت زندگی در این بازداشتگاه پرداخته شد.
افزایش آزار، سوء رفتار، کوتاهی و مخفی کاری از داخل سیستم های پردازش منطقه ای در مانوس و نائورو، انتقادهای گسترده ای از عملیات در این دو بازداشتگاه را به همراه داشته است.
آساق**1611
کد N1395363

وبگردی