آفتاب
همزمان با شکست ' طرح نقشه راه'؛

تشدید تنش های سیاسی در سودان

تشدید تنش های سیاسی در سودان

تهران - ایرنا - همزمان با شکست ' طرح نقشه راه' وعدم پایبندی گروه های شورشی سودان به این طرح، تنش های سیاسی دراین کشور آفریقایی تشدید شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری ' آفریکا نیوز' منابع آگاه اعلام کردند گروه های شورشی سودان، مفاد نقشه راهی که درزمینه صلح برای پایان دادن به درگیری های خونبار در مناطق دارفور، نیل آبی و کوردوان جنوبی امضا شده بود را نپذیرفته اند.
بر اساس این گزارش، با این اقدام شورشیان مسلح، آینده سیاسی این کشور آفریقایی درهاله ای از ابهام قرار گرفته است.
ده ها هزار نفر درجریان شورش چند ساله اقلیت های قومی علیه دولت عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان در این سه منطقه کشته و میلیون ها تن بی خانمان شده اند.
پیشتر سه گروه موثر از شورشیان سودانی این نقشه راه را که مورد حمایت اتحادیه آفریقا است، در پایتخت اتیوپی امضا کردند.
اگرچه نمایندگان خارطوم در دور قبلی مذاکرات صلح سودان که ماه مارس گذشته در آدیس آبابا برگزار شد، این نقشه راه را امضا کردند، اما گروه های اصلی شورشی سودانی تن به آن ندادند.
هنوز یک گروه اصلی شورشی سودان موسوم به ارتش آزادیبخش سودان باید این نقشه را مورد تائید قرار دهد.
هدف نهایی پذیرش این نقشه راه، توقف جنگ و خونریزی و رساندن کمک های انسانی به دست مردم آسیب پذیر عنوان شده است.
این نقشه راه، مذاکره در مورد آتش بس پایدار در سودان و شیوه انتقال کمک های انسانی به سه منطقه یاد شده را هموار می کند.
اگرچه خارطوم می گوید درگیری در منطقه خارطوم که در سال 2003 آغاز شد، پایان یافته است، نیروهای دولتی و شورشیان دست بالا را در دو منطقه نیل آبی و کوردوان جنوبی در اختیار ندارند.
براساس این گزارش، امضای این نقشه راه، موقعیت دولت البشیر را تقویت می کند، زیرا این طرح از حمایت واشنگتن، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه ای برخوردار است.
همچنین این نقشه راه زمینه را برای مذاکرات ملی گسترده تر فراهم کند تا نارضایتی عمومی در سودان مورد بررسی قرار گیرد و فشار از اقتصاد ویران شده این کشور برداشته شود.
به گفته کارشناسان، درگیری ها در سه منطقه دارفور، نیل آبی و کوردوان جنوبی منابع زیادی از اقتصاد سودان را به خود اختصاص داده و مانع پیشرفت این کشور شده است.
سودان ده ها میلیارد دلار بدهی دارد و مشمول تحریم های تجاری آمریکا است.
به علاوه، جنگ داخلی در سودان جنوبی که در همسایگی سودان قرار دارد، بر روند بهبود وضعیت اقتصادی خارطوم تاثیر گذاشته است.
درگیری در سه منطقه یاد شده در سودان، از اعتراض ها به غفلت دولت عمرالبشیر از رسیدگی به مسائل سیاسی و اقتصادی این کشور نشات گرفت.
خاور**9377**1566
کد N1395277

وبگردی