آفتاب
نماینده سابق پارلمان بحرین درگفتگو با مهر:

جامعه بین‌المللی جنایات آل خلیفه را مورد توجه قرار دهد

جامعه بین‌المللی جنایات آل خلیفه را مورد توجه قرار دهد

عضو سابق پارلمان بحرین تاکید کرد که جلسه محاکمه سید «مجید المشعل» رئیس هیأت علمای بحرین بهترین دلیل وجود حملات حکام بحرین علیه علمای مجاهد دین و نمایشگر ظلم دینی به صورت آشکار است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - محمد فاطمی زاده : پس از گذشت حدود ۲ ماه از اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که به تعبیر مقام معظم رهبری همچون ستاره ای در آسمان تشیع هستند، مردم انقلابی بحرین همچنان برای دفاع از رهبر خود در صحنه حاضر هستند و در برابر منزل وی تحصن کرده اند.

همچنین علمای حامی شیخ عیسی به مسئولیت خطیر خود مبنی بر روشنگری و تبیین راه های مبارزه با ظلم آل خلیفه پایبند هستند؛ امری که بیش از پیش موجب برانگیخته شدن خشم آل خلیفه شد و نظامیان این رژیم در ادامه سیاست های سرکوبگرانه خود اقدام به بازداشت نزدیک به ۱۵ عالم برجسته این کشور و احضار نزدیک به ۳۰ عالم دیگر کردند.

رژیم آل خلیفه در این راستا یکی از روحانیون برجسته بحرین به نام سید «مجید المشعل» که ریاست هیأت علمای این کشور را برعهده دارد، بازداشت کرد و در روزهای گذشته نیز به صورت ناگهانی و از پیش اعلام نشده جلسه محاکمه ای برای ایشان ترتیب داد که به دلیل عدم حضور سید مجید المشعل در این جلسه، دادگاه ایشان به روز چهارشنبه ۲۷ مرداد موکول شده است. بر همین اساس با دکتر «جواد فیروز» عضو سابق پارلمان بحرین گفتگو کردیم که شرح آن در ذیل می آید:

*در خصوص آخرین وضعیت مقابل منزل شیخ «عیسی قاسم» و وضعیت امنیتی منطقه الدراز توضیح بفرمایید. حدود چند نفر در برابر منزل شیخ حضور دارند و آمادگی مردم برای دفاع از رهبر خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

با وجود اینکه محاصره منطقه الدراز از سوی آل خلیفه و حملات علیه مردم و بازداشت و یا احضار آنها و همچنین با وجود گرمای بالا، هزاران نفر از مردم، جوانان، زنان و علما در برابر منزل شیخ عیسی قاسم برای دفاع از ایشان حضور دارند. پس از اعلام خبر سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و حضور مردم در برابر منزل ایشان، رژیم آل خلیفه اقدام به محاصره مستقیم منطقه الدراز کرد. آنها برای محاصره منطقه از گشتی های امنیتی، سیم خاردار، بلوک های سیمانی و همچنین خودروهای نظامی استفاده کردند اما از سوی دیگر روحیه مردم حاضر در برابر منزل شیخ بسیار بالا است؛ مردم به خوبی درک می کنند که باید بر اساس وظیفه دینی، شرعی، ملی و انسانی خود از زندگی و کرامت آیت الله عیسی قاسم دفاع کنند. آنها همچنین متوجه هستند که فداکاری برای ایشان مورد تایید شریعت است؛ بنابراین با پوشیدن کفن فعالیت های خود را در این مکان انجام می دهند و همچنین بسیاری از علما نیز در سخنان خود بر فداکاری تاکید کرده اند. بر همین اساس نیز مکان تجمع مردم در برابر منزل شیخ، میدان الفداء نامیده شده است که بیانگر میزان آمادگی مردم برای دفاع از رهبرشان است.

*حضور علما و روحانیون را در میان مردم برای دفاع از شیخ و هدایت انقلاب چگونه ارزیابی می کنید؟ علت حمله آل خلیفه به علما و بازداشت آنها طی روزهای اخیر چیست؟

علمای مجاهد همیشه حضورشان برای دفاع از دین، وطن و منافع مردم را اثبات کرده اند و از ابتدای استقلال بحرین در تمامی بحران های سیاسی و درگیری های مردم با خاندان حاکم، پیشگام کمک به مردم و دفاع از حقوق آنها بوده اند. همچنین علمایی که اخیرا از سوی آل خلیفه بازداشت شده اند، از بهترین علمای بحرین در بُعد علمی، اخلاص و حضور در میدان هستند. به علاوه آنها جایگاه مردمی بالایی دارند، از روش مراجع دینی پیروی می کنند و با علمای بزرگ بحرین به ویژه آیت الله «عیسی قاسم» ارتباط مستحکمی دارند.

*همانگونه که در جریان هستید، اخیرا آل خلیفه اقدام به محاکمه ناگهانی سید «مجید المشعل» رئیس هیأت علمای بحرین کرد و قرار است که روز چهارشنبه ۱۷ مرداد نیز جلسه دوم محاکمه ایشان را برگزار کند. علت این اقدام آل خلیفه چیست؟ نقش سید مجید را در انقلاب بحرین و همچنین دفاع از شیخ عیسی چگونه ارزیابی می کنید؟

رژیم آل خلیفه از ابتدای سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم بیش از ۵۰ عالم شیعه از جمله سید مجید المشعل رئیس هیأت علمای بحرین را به اتهام تجمع مورد هجمه قرار داد. این اتهامات واهی و مکارانه است و با قانون اساسی و همچنین منشورهای حقوقی بین المللی در خصوص آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز که پیش از این حکام بحرین آنها را پذیرفته اند، تناقض دارد و مخالف آن است. اعلام ناگهانی محاکمه سید مجید المشعل بدون اطلاع وکلای ایشان و همچنین عدم اجازه به وی برای جلسه با وُکلا نشانگر تشدید حملات طائفه ای است.

باید توجه کرد که تمام افراد بازداشت شده یا مورد تحقیق قرار گرفته، خواستار تغییرات سیاسی و در پیش گرفتن روش گفتگو به جای خشونت بوده اند. آنها همچنین به کارگیری اسلوب های مسالمت آمیز در برخورد با مطالبات کنونی مردم را خواستار شده اند. اتهامات وارده به سید مجید المشعل همان اتهاماتی است که به اکثر علمای دین، ائمه جمعه و جماعت وارد می شود؛ این اتهامات شامل حضور در تجمعات بدون مجوز، تشویق مردم برای اقدامات علیه آل خلیفه و گرد آوردن مردم است. این اتهامات را آل خلیفه برای محدود کردن آزادی مخالفان استبداد حکام بحرین و مطالبه کنندگان اصلاحات از پیش آماده کرده است. این گونه جلسات محاکمه بهترین دلیل وجود حملات حکام بحرین علیه علمای مجاهد دین، نمایشگر ظلم دینی به صورت آشکار و به کارگیری نظام قضایی برای سرکوب و سلب آزادی مخالفان حاکمان است.

*روز یکشنبه جلسه محاکمه آیت الله «عیسی قاسم» بود. به نظر شما رژیم آل خلیفه در این خصوص چگونه اقدام کرد؟

دادگاه محاکمه آیت الله عیسی قاسم به دلیل عدم استقلال دستگاه قضایی در بحرین و همچنین واهی بودن اتهامات، باطل است. آل خلیفه وقتی که در ارائه مدرکی علیه آیت الله عیسی قاسم برای محکوم کردن ایشان شکست خورد، در صدد پرونده سازی برای شیخ عیسی در موضوع مدیریت مالی دریافت های شرعی ایشان برآمد که این موضوع نشانگر میزان گستاخی حکام بحرین در تعدی به شعائر و اعتقادات شیعیان بحرین است.

بنابراین پس از این تعدی خطرناک به آیت الله عیسی، انجام هر نوع احتمالی از سوی آل خلیفه وجود دارد و جامعه بین المللی به ویژه متحدان نظام حاکم بر بحرین باید برای جلوگیری از این گونه اقدامات خطرناک از سوی آل خلیفه در این مسأله ورود کنند.

*آیا آل خلیفه قصد تغییر رویکرد و سیاست خود در برابر شیخ عیسی را دارد و می خواهد به جای اخراج شیخ از بحرین، ایشان را زندانی کند؟

آیت الله عیسی قاسم رهبر عالیقدر دینی و ملی بحرین است که در طول حیات خود دائما در کنار مردم بوده و مطالبات در خصوص حقوق شهروندان و انجام اصلاحات را خواستار شده است. ایشان همچنان با استبداد و نقشه های حکام بحرین برای حقوق شهروندان و کشور مخالف است و دشمن سرسخت آنها محسوب می شود. بنابراین آل خلیفه در صدد حمله مستقیم به ایشان به منظور محقق شدن خواسته شان مبنی بر بیرون کردن شیخ از کشور است. زیرا بدین صورت قوی ترین صدا برای پیگیری مطالبات و حقوق مردم را از بین می برد اما آنها از این اقدام واهمه دارند. به دلیل اینکه موضع مردم برای انجام تغییرات و تحقق مطالبات مشروعشان قوی تر می شود.

*راهپیمایی های گسترده مردم در دفاع از رهبر خود و تاکید بر عدم تسلیم شدن در برابر آل خلیفه چه تاثیری بر محدود کردن اقدامات رژیم آل خلیفه دارد؟

تجمعات مسالمت آمیز بر اساس قانون اساسی کشور و منشورهای بین المللی حق قانونی مردم محسوب می شود و مردم بحرین ثابت کرده اند که از این حق خود استفاده می کنند. آنها با وجود تدابیر شدید امنیتی برای محکوم کردن تعرض به رهبران دینی و سیاسی خود راهپیمایی های گسترده ای را شکل می دهند. این حضور پررنگ مردم در این راهپیمایی ها با وجود سرکوب های موجود علیه آنها به جامعه بین المللی نشان می دهد که مردم بحرین در تحقق مطالبات خود و همچنین دفاع از رهبران دینی و سیاسی شان ثابت قدم هستند.

*واکنش های خارجی به ویژه واکنش ایران را در قبال مسأله سلب تابعیت شیخ عیسی چگونه ارزیابی می کنید؟ نامه سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس خطاب به آل خلیفه چقدر بازدارنده بود؟

از تمامی مواضع بین المللی در حمایت از حقوق مردم بحرین و همچنین نقش شبکه ها و رسانه ها در تبیین ظلمی که در حق آیت الله عیسی قاسم و دیگر گروه های مخالف صورت می گیرد، تمجید می کنیم و آن ها را ارج می نهیم. ما در برهه کنونی نیازمند اقدامات و مواضع عملی از سوی جامعه بین المللی به ویژه متحدان نظام حاکم بر بحرین هستیم تا از ادامه نقض منشورها و تعهدات بین المللی که تاثیری منفی بر امنیت و ثبات منطقه دارد، جلوگیری کنند.

*آیا گزینه مسالمت آمیز مردم به گزینه تقابل و مواجهه تغییر خواهد کرد؟ این تغییر چگونه امکان پذیر است؟

رهبران مخالف از جمله شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین که در حال حاضر زندانی است و همچنین آیت الله عیسی قاسم گزینه مسالمت آمیز را همچنان در دستور کار خود قرار داده اند و این گزینه صحیح ترین گزینه است اما در صورتی که آل خلیفه برای از بین بردن صدای این رهبران تلاش کند، امکان باقی ماندن گزینه مسالمت آمیز وجود نخواهد داشت و ما امیدواریم که این موضوع رخ ندهد.

کد N1395171

وبگردی