آفتاب

رئیس جمهوری مکزیک برای دیدار با ترامپ ابراز تمایل کرد

رئیس جمهوری مکزیک برای دیدار با ترامپ ابراز تمایل کرد

تهران-ایرنا- «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهوری مکزیک گفت که با وجود اختلاف نظر با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان درباره برخی از مسائل، تمایل دارد پس از پیروزی این تاجر آمریکایی در انتخابات با وی دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری مکزیک روز سه شنبه در حالی درباره دیدار با ترامپ ابراز تمایل کرد که پیشتر وی را با افرادی همچون «آدولف هیتلر» رهبر آلمان نازی و «بینتو موسولینی» رهبر ایتالیای فاشیست در دوران جنگ جهانی دوم مقایسه کرده بود.
پنیا نیتو در یک برنامه تلویزیونی گفت: من هرگز با ترامپ دیدار نکرده ام و نمی توانم با برخی از مسائلی که وی گفته موافقت کنم اما با هر کسی که رئیس جمهوری بعدی آمریکا شود، همکاری می کنم و به او احترام می گذارم.
اظهارات ترامپ درباره ساخت دیواری طولانی در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک تنش هایی را در روابط دو کشور برانگیخت.
ترامپ در کمپین انتخاباتی اش از ساخت این دیوار برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و باندهای مواد مخدر سخن گفت و مدعی شد که مکزیک باید هزینه ساخت آن را بپردازد.
رئیس جمهوری مکزیک مارس گذشته (اسفند 94) در مصاحبه با یک روزنامه مکزیکی گفت، تحت هیچ شرایطی چنین هزینه ای را تقبل نخواهد کرد و لحن ترامپ در بیان چنین اظهاراتی را به دیکتاتورهای دوران جنگ جهانی دوم نسبت داد.
وی با این حال در نشستی که ژوئن (خرداد) گذشته در کانادا برگزار شد گفت که این مقایسه را فقط به عنوان یادآوری گذشته مطرح کرده است.
رئیس جمهوری مکزیک نخستین کسی نیست که ترامپ را به هیتلر تشبیه کرده است. «وینسنت فاکس» رئیس جمهوری سابق مکزیک نیز چندی پیش در مصاحبه با شبکه 'سی ان ان' گفت: ترامپ مرا به یاد آدولف هیتلر می اندازد.
وی افزود: او (ترامپ) قصد دارد آمریکا را به روزهای گذشته درگیری، جنگ و سایر مسائل بازگرداند و با چنین اظهاراتی مکزیکی ها و همه مهاجران را آزرده کرده است.
«کریستین تاد ویتمن» فرماندار سابق نیوجرسی نیز چندی پیش که درباره طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا حرف می زد، گفت: وقتی حوادث تاریخی و بویژه حوادث سال های منتهی به جنگ جهانی دوم را مطالعه می کنید، می بینید این نوع لفاظی ها بود که امکان پیشروی هیتلر را فراهم کرد.
اروپام**9158**1517
کد N1394986

وبگردی