آفتاب

توافق پکن - آسه آن برای تعیین چارچوب رفتاری در دریای چین جنوبی

توافق پکن - آسه آن برای تعیین چارچوب رفتاری در دریای چین جنوبی

چین و اعضای آسه آن در نشست اخیر خود علاوه بر موافقت با ایجاد مکانیزم ارتباط اضطراری، بر سر جدول زمانی ارائه چارچوب رفتاری در دریای چین جنوبی نیز به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینا دیلی، چین و اعضای آسه آن (اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی) قرار است تا اواسط سال میلادی آینده (۲۰۱۷)، چارچوب رفتاری را برای کاهش تنش ها در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی تعیین کنند.

از سال ۲۰۱۰ میلادی، چین و ۱۰ کشور عضو آ سه آن در حال بحث بر سر چگونگی تنظیم قوانینی هستند که به پرهیز از درگیری در این آبراه استراتژیک کمک کند حال آنکه هنوز نتیجه روشنی از این مذاکرات به دست نیاورده اند.

ماه میلادی گذشته (جولای)، دیوان بین المللی دادگستری (لاهه)، حق تاریخی پکن بر مالکیت ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی را به چالش کشید – تصمیمی که خشم چین را به دنبال داشت.

با این حال، پکن همچنان مشتاق توسل به دیپلماسی برای حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه ای است.

در همین راستا، پکن و اعضای آ سه آن با حضور در یکی از مناطق شمال شرقی چین، موافقت خود را با تعیین چارچوب رفتاری مشخص اعلام کرده و همچنین متعهد شدند که دستورالعملی را برای ایجاد خط تماس فوری چین- آسه آن ارائه دهند.

تعمیم معاهده ای که با موضوع تقابلات دریایی ناخواسته در سال میلادی ۲۰۱۴ منعقد شد به دریای چین جنوبی نیز از دیگر دستاوردهای نشست اخیر بوده است.

به گفته «لیو زنمین» معاون وزارت امور خارجه چین، اسناد مربوط به مکانیزم ارتباطی و تعمیم معاهده تقابل ناخواسته، ماه میلادی آینده (سپتامبر)  برای تایید نهایی به لائوس که ریاست دوره ای آسه آن را بر عهده دارد، تحویل داده خواهد شد.

وی از نتیجه نشست اخیر به عنوان دستاوردی بزرگ برای حل مناقشات منطقه ای به دور از دخالت بیگانگان یاد کرد.

 این در حالیست که آمریکا با استناد بر حق آزادی کشتی رانی به جانبداری غرض ورزانه از کشورهایی می پردازد که در مناقشات دریای چین جنوبی با پکن اختلاف نظر دارند.

کد N1394976

وبگردی