آفتاب

نیروهای دولت وحدت لیبی حلقه محاصره داعش را در سرت تنگ تر کردند

نیروهای دولت وحدت لیبی حلقه محاصره داعش را در سرت تنگ تر کردند

تهران – ایرنا – نیروهای مورد حمایت دولت وحدت ملی لیبی که برای آزادی شهر سرت با تروریست های داعش می جنگند، اعلام کردند که کنترل ناحیه ای دیگر از مرکز این شهر را به دست گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای هم پیمان دولت وحدت لیبی مستقر در طرابلس اکنون سه ماه است که عملیات بیرون راندن تروریست های داعش را از سرت آغاز کرده و حلقه محاصره این گروه را در مرکز سرت تنگ تر کرده اند.
از ابتدای آگوست (11 مرداد)، آمریکا نیز با حمله های هوایی وارد جنگ لیبی شده است. بر اساس اعلام مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا، از روز یکشنبه تاکنون 48 حمله انجام شده است.
نیروهای لیبیایی که عمدتا از گروه های شبه نظامی شهر مصراته در غرب لیبی تشکیل شده اند، پس از به دست گرفتن کنترل مناطق کلیدی جنوب سرت٬ توجه خود را بر محله شماره دو متمرکز کردند. اکنون این نیروها می گویند محله مذکور را نیز به کنترل خود درآورده اند.
عیسی رضا سخنگوی نیروهای لیبیایی گفت که درگیری های سنگین در این محله صبح روز سه شنبه آغاز شد و در نهایت با همکاری یگان زرهی به منظور مقابله با تک تیراندازهای داعش، به بازپس گیری محله شماره دو منجر شد.
به گفته رضا، این محله اکنون در کنترل کامل نیروهای لیبیایی است و پیشروی هایی نیز در محله شماره یک که در قلب سرت قرار دارد٬ صورت گرفته است.
سرت زادگاه معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی است.
سخنگوی این نیروها اضافه کرد که در مسیر پیشروی در سرت با چهار خودروی بمب گذاری شده نیز مواجه شده اند که دو مورد پیش از رسیدن بمب گذاران به مقصد منهدم شد.
وی افزود: متاسفانه یک مورد نزدیک نیروهای ما منفجر شد اما تلفاتی به همراه نداشت و مورد چهارم نیز هدف یک جنگنده قرار گرفت و منهدم شد.
هویت این جنگنده در گزارش رویترز مشخص نشده است.
علاوه بر آمریکا، نیروهای تحت حمایت دولت لیبی نیز به صورت منظم با ناوگان فرسوده خود عملیات سرت را به صورت هوایی پشتیبانی کرده اند.
بر اساس اعلام سخنگوی بیمارستان مرکزی مصراته، درگیری های روز گذشته دست کم هشت کشته و بیش از 80 زخمی داشته است.
مداخله نظامی ناتو در سال 2011 که به سقوط حکومت دیکتاتوری قذافی منجر شد، زمینه را برای بروز هرج و مرج و نفوذ گروه های تروریستی در این کشور نفت خیز شمال آفریقا فراهم کرد. داعش سال گذشته سرت را اشغال کرد و از آن به عنوان مقری برای اشغال بیش از 250 کیلومتر از مناطق ساحلی لیبی استفاده کرد.
تقریبا کل جمعیت 80 هزار نفری سرت طی سه ماه گذشته از این شهر گریخته اند.
خاورم**9156**2041**
کد N1394854

وبگردی