آفتاب

«حیدر العبادی» از استفاده مشروط روسیه از حریم هوایی عراق خبر داد

«حیدر العبادی» از استفاده مشروط روسیه از حریم هوایی عراق خبر داد

نخست وزیر عراق گفت که به جنگنده‌ های روسیه تحت شرایطی اجازه استفاده از آسمان این کشور را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه سومریه، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق از گشودن مشروط حریم هوایی این کشور به روی نیروی هوایی روسیه خبر داد. وی در عین حال اعلام کرد که بغداد برای عبور موشک های روس از حریم هوایی خود درخواست رسمی دریافت نکرده است.

هنوز مشخص نیست که موافقت عراق برای استفاده روسیه از حریم هوایی خود، شامل حمله به داعش در خاک این کشور است یا فقط مواضع این گروه تروریستی در سوریه را شامل می‌شود.

یک منبع نظامی- دیپلماتیک روسی روز دوشنبه از درخواست مسکو از مقامات ایران و عراق برای استفاده از حریم هوایی آنها جهت شلیک موشک های کروز خبر داده بود.

حیدر العبادی در کنفرانس خبری در بغداد پیرامون آزادسازی موصل از سیطره داعش نیز گفت: همانگونه که فلوجه آزاد شد و ساکنان آن از امنیت برخوردار شدند موصل نیز آزاد خواهد شد و اهالی آن از امنیت برخوردار خواهند شد.

وی همچنین تصریح کرد که گروه تروریستی داعش قصد ارعاب و تهدید شهروندان عراقی را دارد و می خواهد آنها را از نیروهای مردمی و دستگاه های امنیتی بترساند.

العبادی همچنین اعلام کرد که از سرعت عمل قضایی در پرونده سلیم الجبوری رئیس پارلمان تعجب کرده است اما با این حال قصد دخالت در دستگاه قضایی را ندارد. اظهاراتی که از سوی محافل مختلف طعنه به قوه قضاییه عراق تلقی شد.

نخست وزیر عراق همچنین گفت که از پارلمان خواسته است جلسه استیضاح «خالد العبیدی» وزیر دفاع این کشور را به بعد از عملیات آزادسازی موصل یا اتمام اقدامات لازم برای انجام این عملیات موکول نماید.

وی در عین حال افزود که در صورت استیضاح العبیدی از سوی پارلمان خودش عهده دار امور این وزارتخانه خواهد شد.

از سوی دیگر «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق هم در بیانیه ای اعلام کرد که از ورود نخست وزیر به امور قضایی تعجب می کنیم.

کد N1394578

وبگردی