آفتاب

بان کی مون حمله به بیمارستانی در یمن را محکوم کرد

بان کی مون حمله به بیمارستانی در یمن را محکوم کرد

نیویورک-ایرنا-دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه ای حمله نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی ها علیه بیمارستانی در شهر حجه یمن را بدون ذکر نام عربستان سعودی محکوم کرد و خواستار تحقیقات فوری و بی طرفانه در مورد این حملات شد.

فرهان حق جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری روز سه شنبه با قرائت بیانیه ای که از سوی دبیرکل این سازمان صادر شده بود حمله نیروهای سعودی به یکی از بیمارستان های تحت کنترل پزشکان بدون مرز در شهر حجه یمن را بدون آن که در این بیانیه نامی ازعربستان سعودی برده شده باشد محکوم کرد.
وی به نقل از دبیرکل این سازمان مدعی شد که طرفین درگیر در یمن در دو سال گذشته دست کم 70 مرکز درمانی و بیمارستان در این کشور واز جمله مراکز تحت کنترل پزشکان بدون مرز را ویران کرده اند.
سخنگوی بان کی مون افزود که دبیرکل سازمان ملل در این بیانیه حمله به مراکز درمانی و یا هر گونه فرد یا هدف غیر نظامی را نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر دانسته و تاکید کرده است که این گونه حملات بایستی از سوی یک مرجع بی طرف و مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
قابل ذکر است که دبیر کل سازمان ملل در اواسط خرداد ماه پیرو انتشار گزارش کمیته ویژه ای که تحقیق در مورد مرگ ومیر کودکان یمنی در طول تهاجمات دوساله عربستان علیه این کشور را به عهده داشت نام ریاض را به فهرست ناقضان حقوق کودکان این سازمان افزود اما این تصمیم چندان پایدار نماند و به دنبال تهدید صریح نماینده ریاض مبنی برقطع فوری کمک های مالی به این سازمان در روز بیست خرداد در تصمیم خود تجدید نظر کرد دلیل این تجدید نظر را ضرورت بررسی های بیشتر درمورد گزارش کمیته مذکور ذکر کرد که این بررسی ها هنوز همچنان بی هیچ نتیجه ای ادامه دارند.
شبک -4-541 / 1064
کد N1394260

وبگردی