آفتاب
در دیدار با نخست وزیر صربستان در بلگراد/

بایدن: بالکان متحد و آرام برای تمامی اروپا بسیار مهم است

بایدن: بالکان متحد و آرام برای تمامی اروپا بسیار مهم است

بلگراد- ایرنا- معاون ریاست جمهوری آمریکا در نشستی با نخست وزیر صربستان در بلگراد با تاکید بر اینکه صربستان ستون اقتصادی و سیاسی برای تمامی منطقه به شمار می رود، گفت: بالکان متحد و آرام برای تمامی اروپا بسیار مهم است.

به گزارش ایرنا، 'جو بایدن' روز سه شنبه در همایش مشترک خبری با 'آلکساندر ووچیچ' ضمن تبریک به پیشرفت هایی که صربستان در زمینه های مختلفی دست یافته گفت: من و اوباما به رهبریت صربستان در منطقه که در بسیاری از موارد نشان داده بخصوص در روابط با کرواسی احترام می گذاریم.
بایدن همچنین ضمن قدردانی از تلاش های نخست وزیر صربستان برای گسترش صلح و آشتی در منطقه، دیدار از سربرنیتسا برای احترام به قربانیان و همچنین امضای تفاهم نامه با رئیس جمهوری کرواسی، گفت که برای چنین اقدام هایی شجاعت و رهبری سیاسی نیاز است.
وی همچنین ضمن ابراز خوشحالی از ایجاد فصل جدیدی که در روابط آمریکا و صربستان ایجاد شده به تمامی خانوادهایی که عزیزان خود را در بمباران ناتو از دست داده اند ابراز همدردی و تسلیت گفت.
معاون ریاست جمهوری آمریکا همچنین به همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری بیشتر شرکت های آمریکایی در صربستان اشاره کرد و گفت که آمریکا از مراحل ائتلاف اروپایی صربستان و اصلاحات در نهادها و حاکمیت قانون در این کشور حمایت می کند.
وی همچنین به همکاری در امور پلیس بین آمریکا و صربستان و همچنین مبارزه نیروهای آمریکایی با داعش اشاره کرد و گفت که آمریکا به صربستان برای مجهز شدن بهتر به تجهیزات نظامی کمک می کند تا بتواند با ناتو همکاری کند.
آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان نیز در این همایش مشترک خبری به ادامه تلاش های انجام شده برای ثبات و صلح در منطقه اشاره کرد و گفت که صربستان به حمایت بیشتری از آمریکا برای حفظ صلح و ثبات در منطقه نیاز دارد، زیرا که بدون آن زندگی بهتر برای شهروندان و پیشرفت اقتصادی وجود ندارد.
بایدن نیز طی اقامت خود در بلگراد با تومیسلاو نیکولیچ رئیس جمهوری صربستان دیدار کرد.
طرفین در این ملاقات در باره گسترش روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف، وضعیت منطقه و تحولات بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کردند.
مبارزه با تروریسم و همچنین بحران مهاجرین و مبارزه با گروه های جنایی سازمان یافته و رابطه با روسیه از دیگر موضوعات مورد گفت و گو بین بایدن و مقامات صربستان بوده است.
بنا به گزارش های اعلام شده، بایدن همراه با همسرش در صدر یک هیات 400 نفره از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد صربستان شده است.
بایدن در فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد از طرف آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان مورد استقبال قرار گرفت.
بایدن در مقام معاون رئیس جمهوری آمریکا در سال 2009 میلادی نیز به صربستان سفر داشته است.
بایدن بعد از دیدار با مقامات صربستان، بلگراد را به مقصد پریشتینا برای دیدار با هاشم تاچی و عیسی مصطفی رئیس جمهور و نخست وزیر کوزوو ترک می کند.
وی روز چهارشنبه در پریشتینا در مراسم نام گذاری یکی از خیابان های پریشتینا در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکایی بوندستیل به نام فرزندش که سال گذشته بر اثر سرطان مغزی درگذشت، شرکت می کند.
بنا به اظهارات تحلیلگران سیاسی بالکان، انتظار می رود که بایدن بخاطر فعالیت ضعیف پارلمان کوزوو و اینکه توافق نامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری های مناطق صرب نشین در کوزوو که در بروکسل به امضا رسیده شده و هنوز در پارلمان به تصویب نرسیده است، مقامات کوزوو را مورد انتقاد قرار بدهد.
آمریکا، کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته است و به هیمن دلیل از نهادهای پریشتینا در روند عضویت در نهادهای اروپایی و بین المللی از جمله عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو حمایت می کند.
آمریکا از اعلام استقلال یکجانبه کوزوو از صربستان در سال 2008 میلادی به شدت حمایت می کند و این در حالیست که صربستان کوزوو را استان جنوبی خود می داند و اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد.
تحلیلگران سیاسی در بلکان معتقدند که سفر بایدن به بالکان هر چند که از آن به عنوان سفر خداحافظی نام برده می شود ولی برای تقویت حضور سیاسی و اقتصادی آمریکا در صربستان است که در همین حال آن را می توان رقابتی نزدیک با گسترش حضور روسیه در این منطقه تعریف کرد.
شبک **436** 1064
کد N1394241

وبگردی