آفتاب

حیدر العبادی: پیشروی در روستاهای موصل ادامه دارد/ کاهش قیمت جهانی نفت نگران کننده است

حیدر العبادی: پیشروی در روستاهای موصل ادامه دارد/ کاهش قیمت جهانی نفت نگران کننده است

بغداد-ایرنا- اولین جلسه هیات دولت با حضور پنج وزیر تازه اضافه شده به کابینه دولت حیدر العبادی روز سه شنبه در بغداد برگزار شد و نخست وزیر عراق در این جلسه ضمن ابراز نگرانی از کاهش قیمت جهانی نفت، اعلام کرد که طرح آزادسازی روستاهای موصل طبق برنامه پیش می رود.

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه ای افزود که جلسه هیات دولت عراق با حضور وزیران جدید نفت، حمل و نقل، آموزش عالی، عمران و مسکن و منابع آبی به ریاست نخست وزیر برگزار شد و حیدر العبادی گفت که طرح آزادسازی روستاهای استان نینوا در شمال عراق طبق طرح پیش بینی شده برای آزادی موصل پیش می رود.
وی نسبت به قیمت های جهانی نفت نیز ابراز نگرانی کرد و افزود که میانگین فروش نفت عراق در سال جاری 32 دلار است، در صورتی که میانگین پیش بینی شده در بودجه امسال ، 45 دلار بوده است.
این گفته نخست وزیر عراق به معنای آن است که این کشور در سالجاری با یک شوک دیگر در کسری بودجه روبه رو خواهد شد.
حیدر العبادی در بخش دیگری از این جلسه وعده داد که دو وزیر باقی مانده در کابینه جدید خود شامل وزیران کشور و صنایع و تجارت را به زودی به پارلمان برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند و افزود که هنوز پیرامون وزیر پیشنهادی برای وزارت کشور در حال رایزنی است.
وی در خصوص عملیات در الانبار اضافه کرد که عملیات امنیتی پاکسازی در این استان از عناصر تروریستی داعش گسترش می یابد.
نخست وزیر عراق در عین حال از سرعت عمل دادگاه عالی این کشور در بررسی پرونده اتهامی علیه رییس پارلمان ابراز شگفتی کرد و گفت برای ما این سرعت عمل مایه تعجب بوده است.
سلیم الجبوری اول ماه میلادی جاری، از سوی خالد العبیدی وزیر دفاع به برخی موارد که از آن به عنوان فساد یاد شده بود، متهم شد که این موضوع به دادگاه عالی عراق احاله شد. دادگاه عالی عراق در کمتر از 48 ساعت از الجبوری به دلیل نقص در پرونده و نبود ادله کافی ، رفع اتهام کرد. البته این دادگاه روز بعد در اطلاعیه ای اعلام کرد که حکم روز قبل به معنای بسته شدن کامل پرونده نیست و در صورت ارائه ادله کافی می تواند مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.
حیدرالعبادی در عین حال، نسبت به استیضاح وزیر دفاع خالد العبیدی نیز واکنش نشان داد و خواستار تعویق آن شد و گفت که زمان تعیین شده از سوی نمایندگان برای استیضاح وی، درحالی که در آستانه عملیات موصل قرار داریم، اشتباه است.
حیدر العبادی همچنین در خصوص مسائل خارجی نیز گفت تاکنون هیچ درخواستی از روسیه برای عبور موشک هایش از آسمان عراق دریافت نکرده است.
طی روزهای گذشته برخی رسانه های منطقه ای از قول مقام های ارشد روس اعلام کرده بودند که مسکو از بغداد خواسته است برای عبور موشک های ارتش روسیه به سمت مواضع گروه های تروریستی در سوریه از آسمان عراق، موافقت کند.
خاورم *4*353*1770*1144
کد N1394024

وبگردی