آفتاب

شمخانی: روسیه و ایران برای مبارزه باتروریسم تبادل امکانات دارند

شمخانی: روسیه و ایران برای مبارزه باتروریسم تبادل امکانات دارند

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همکاری‌های ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این رابطه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شمخانی دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی کشورمان در گفتگویی با تشریح آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و نظامی در منطقه، بهره‌گیری از دکترین مقاومت مردم پایه را تنها روش مقابله با تهدیدات تروریستی و صیانت از استقلال و امنیت در کشورهای اسلامی عنوان کرد.  

شمخانی با اشاره به سالگرد پیروزی قهرمانانه حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه در برابر رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد؛ قدرت مقاومت و حزب‌الله به دلیل ماهیت مردمی و استفاده از ظرفیت‌های بومی همراه با روحیه و عزم جهادی و اسلامی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت حضور تروریسم در منطقه و نحوه مقابله با آن افزود: اکنون که منطقه گرفتار فتنه تروریسم و عقاید افراطی داعشی شده است بیش از پیش اهمیت اتکا به رویکرد مقاومت مردمی و سرمایه‌گذاری برای فعال‌سازی نیروهای بومی برای استقرار و حفظ امنیت مشخص می‌شود.  

شمخانی ادامه داد: مقاومت در کشورهای عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین همگی رویکردی مردم پایه داشته و اتخاذ این مشی پیش رو موجب حفظ و دوام ارزش‌های اساسی ملت‌ها به ویژه در برابر تحمیل اراده‌های خارجی می‌شود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مقاومت مردم پایه را دکترینی موفق و آزمون دیده در میدان‌های سخت توصیف کرد و با اشاره به مقاومت مردمی یمن در برابر تجاوز خارجی افزود: مردم و گروه‌های سیاسی مختلف یمن فارغ از قبیله و مذهب خود بیش از ۵۰۰ روز است که در برابر تجاوز ناجوانمردانه کشور همسایه خود ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند عناصر و مزدوران وابسته به سعودی یا القاعده اراده سیاسی خود را به آنان تحمیل کنند.

وی با اشاره به اقدامات ناامن‌ساز سعودی در منطقه از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و یمن و بکارگیری منافقین برای ناامن‌سازی در کشورهای اسلامی تاکید کرد: برای جهان اسلام و ملت‌های مسلمان پذیرفتنی نیست که عربستان به جای تلاش برای رفع تصرف سرزمین‌های اسلامی از چنگال رژیم صهیونیستی، سرمایه‌های مالی خود را در مسیر تقویت گروه‌های تکفیری یا تروریستی مصرف کند.

شمخانی در پاسخ به سوالی در خصوص دیدگاه ایران در مورد گفت‌وگوهای سیاسی احزاب یمنی و توافق برای تشکیل مجلس ملی در این کشور عنوان کرد: امروز سازمان ملل و هر کشور خارجی که مدعی گفت‌وگو و بکارگیری راه‌حل‌های سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران یمن هستند در معرض آزمونی واقعی قرار گرفته‌اند و اثبات صداقت آنان بستگی به نحوه حمایت از تشکیل مجلس ملی و گفت‌وگوهای یمنی-یمنی دارد.

وی افزود: تشکیل مجلس ملی با مشارکت همه طرف‌های اصلی داخلی یمن اقدامی موثر و در مسیر کمک به پایان بحران است و البته اگر سعودی این جنگ ویرانگر را به مردم این کشور تحمیل نمی‌کرد بسیار زودتر از این شاهد استقرار دولتی با خواست و رای مردم بودیم.

شمخانی گفت: نگاه مردم یمن برای تامین امنیت به حمایت خارجی نیست و نهادهای بین‌المللی نیز باید هر نوع تلاش برای تحمیل اراده بیگانه برای اثرگذاری بر مناسبات داخلی این کشور و اقدامات نظامی را محکوم کنند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی محاصره طولانی مدت یمن و وضعیت فاجعه‌بار انسانی در این کشور را موجب رسوایی نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر دانست و تاکید کرد: برای شخص دبیرکل که به خاطر پول و فشارهای سیاسی، قربانی شدن هزاران کودک و زیرساخت‌های یک تمدن را نادیده گرفت، متاسفم.

شمخانی در مورد اقدامات کشورمان در مقابله با تروریسم و وضعیت امنیت مرزها عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته است با تکیه بر دانش، تجربه و قدرت نهادهای نظامی و امنیتی خود و با پشتوانه محکم مردمی ضمن ایجاد شرایط با ثبات و امن در داخل کشور، خدمات و کمک‌های مستشاری تاثیرگذاری را بدون هیچگونه چشمداشتی در اختیار کشورهای درگیر مبارزه با تروریسم قرار دهد.

وی افزود: در حالی که عناصر تکفیری و تروریستی مورد ضربه قرار می‌گیرند، دشمنان سعی دارند برخی گروه‌های مرده و از رده خارج شده‌ی معارض را با پول و وعده‌های مختلف احیا کنند، لیکن با توجه به اشرافی کاملی که در این زمینه وجود دارد، قطعا ناکام خواهند ماند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: در ملاقات‌های مختلف به مسئولان کشورهای غربی اعلام کرده‌ایم که حمایت آنها از مسلحین در سوریه هزینه خواهد داشت و این عناصر آموزش دیده به کشورهای مبدأ خود باز گشته و موجب شکل‌گیری ناامنی و بی‌ثباتی می‌شوند.

شمخانی تصریح کرد: اکنون نیز به کشورهای حامی معارضان، اشرار و تروریست‌ها در مرزهای شرقی و غربی کشورمان همین موضوع را یادآور شده و در خصوص تبعات پیگیری این مسیر به آنان هشدار می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود آخرین تحولات سیاسی و امنیتی بحران سوریه، وضعیت حلب و درخواست سازمان ملل و برخی کشورها برای اعلام آتش‌بس را تشریح کرد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: با همکاری‌های سازنده و گسترده میان ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت شرایط برای تروریست‌ها بسیار دشوار شده و این روند با آغاز عملیات جدید و گسترده تا نابودی کامل آنها ادامه خواهد داشت.

شمخانی افزود: آتش‌بس با گروه‌هایی که هویت مشخصی ندارند و دائم برای فرار از قرار گرفتن در فهرست تروریست‌ها نام‌های جدید برای خود انتخاب می‌کنند و به هیچ تعهدی پایبند نیستند، بی معناست.

وی گفت: جلوگیری از اقدام معارضان در سوءاستفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی باید به عنوان رویکردی غیرقابل اجتناب در ضربه زدن به گروه‌های تروریستی مورد توجه قرار گیرد.  

دبیر شوراعالی امنیت ملی اظهار داشت: در این رابطه اقدامات مناسبی نیز تاکنون صورت گرفته و حتی ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم با وجود حملات کور و انتحاری تروریست‌ها متوقف نشده است. همکاری‌های ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این رابطه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.

شمخانی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار برخی خبرها مبنی بر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه، تصریح کرد:همکاری‌های ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این رابطه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.

کد N1393820

وبگردی