آفتاب

مقام کرد عراقی: مذاکرات برای احداث خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان به ایران ادامه دارد

مقام کرد عراقی: مذاکرات برای احداث خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان به ایران ادامه دارد

اربیل – ایرنا- معاون وزیر نفت و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق گفت: مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران برای احداث خط لوله جهت انتقال نفت اقلیم کردستان عراق ادامه دارد.

'طه زنگنه' روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اربیل افزود: مذاکرات ما بر نحوه انتقال نفت اقلیم کردستان عراق از طریق خاک جمهوری اسلامی کماکان ادامه دارد و توانسته ایم به پیشرفت هایی هم برسیم.
مدتی قبل نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران به رسانه ها اعلام کرد که تفاهم نامه انتقال نفت اقلیم کردستان عراق از طریق جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسیده و بزودی این تفاهم نامه حالت قرارداد به خود می گیرد.
در پی بروز تنش های سیاسی در عراق، سیاسیون و اقتصاددانان اقلیم کردستان عراق بار دیگر خواستار انتقال نفت این اقلیم از خاک جمهوری اسلامی ایران به بازارهای جهانی شدند.
محمد حسن استاد اقتصاد در اربیل در این خصوص به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: بسیار مهم است که حکومت اقلیم کردستان عراق نفت خود را از طریق ایران روانه بازارهای جهانی کند چرا که جمهوری اسلامی ایران بیشترین راهها را برای دسترسی به دریا و بازارهای جهانی دارد و از سوی دیگر مسیر ایران مسیر بسیار ارزانتری نسبت به مسیر ترکیه است.
این استاد رشته اقتصاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای یک توان قوی اقتصادی در منطقه است و اکنون تمام کشورهای جهانی در تلاش برای بهره گیری از این بازار و اقتصاد هستند و اقلیم نیز باید در این مسیر پیشتاز باشد.
محمد حسن گفت: به اعتقاد بخش زیادی از اقتصاددانان منطقه، اقلیم کردستان عراق باید در احداث خط لوله برای انتقال نفت اقلیم از طریق ایران شتاب بیشتری به خرج دهد.
در پاسخ به این مطالبات طه زنگنه معاون وزیر نفت و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: هیچ مانعی بر سر راه احداث این خط لوله وجود ندارد و تنها نکته ای که باعث تاخیر در این پروژه می شود، زمان بر بودن چنین پروژه هایی است، چرا که انتقال نفت از طریق خط لوله، یک پروسه زمان بر است.
خاورم*3*351*1770*1275
کد N1393485

وبگردی