آفتاب

قتل مشکوک خبرنگار کرد در کردستان عراق برای حزب بارزانی دردسرساز شد

قتل مشکوک خبرنگار کرد در کردستان عراق برای حزب بارزانی دردسرساز شد

بغداد-ایرنا- قتل مشکوک 'وداد حسین' خبرنگار کرد خبرگزاری 'روژ نیوز' و اتهام خانواده خبرنگار مقتول علیه دستگاه های امنیتی وابسته به حزب مسعود بارزانی، برای حزب بارزانی دردسر سازشد به ویژه که پنج حزب کرد شمال عراق نیز خواستار شناسایی عوامل این قتل شده اند.

به گزارش ایرنا، طبق بیانیه خبرگزاری کردزبان 'روژ نیوز' که مقرش در سلیمانیه است، وداد حسین در شنبه گذشته (13 اوت جاری) در حین حرکت به محل کارش در شهر دهوک بود که چند نفر مسیر او را سد کرده و در برابر انظار عمومی او را به شدت کتک کاری کرده و سپس با خود به مکان نامعلومی، بردند و بعد از چند ساعت جسد وداد حسین در مسیر دهوک به بخش سیمیل در شمال عراق پیدا شد.
این خبرگزاری افزوده است که وداد حسین قبل از حادثه ترورش، چندین بار مورد تهدید دستگاه امنیتی در دهوک معروف به 'آسایش' قرار گرفته و چند بار نیز به این دستگاه امنیتی فراخوانده و با او بازجویی شده بود و از وی خواسته بودند که دهوک را ترک کند.
از طرفی 'دربند حسین' برادر خبرنگار مقتول گفته است که وداد حداقل 10 بار به دستگاه امنیتی آسایش فراخوانده و با وی بازجویی شده بود و از وی خواسته بودند که از دهوک خارج شود که آخرین بار سه ماه قبل بوده است.
این حادثه باعث شده است که پنج حزب عمده در کردستان عراق در پارلمان اقلیم در بیانیه ای مشترک خواستار شناسایی عوامل پشت پرده این ترور شوند.
احزاب اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، جماعت اسلامی، اتحاد اسلامی و جنبش اسلامی کردستان عراق پنچ حزبی هستند که در خصوص حادثه قتل مشکوک وداد حسین بیانیه مشترک صادر کرده و این حادثه را نقض حقوق انسان و محدودیت آزادی بیان در شمال عراق به شمار آورده اند.
شیوه ای که در قتل این خبرنگار کرد به کار گرفته شده به گفته برادر وی، وحشیانه بوده به نحوی که وداد حسین قبل از قتل به شدت بوسیله چاقو و شوک برقی مورد شکنجه قرار گرفته به طوری که سه انگشت دست بریده و ساق پا شکسته شده و دو چشمش از حدقه بیرون آورده بودند.
در نتیجه گسترش اعتراضات به حادثه قتل مشکوک این خبرنگار، مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق با توجه به اینکه دهوک جزو مناطق تحت نفوذش است، دیروز (دوشنبه) در بیانیه ای دستور تحقیق و تفحص دقیق در حادثه قتل این خبرنگار کرد را داده است.
از طرفی خبرگزاری 'روادو' ارگان خبری نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق برخلاف ادعای اولیای دم و خبرگزاری که وداد حسین با آن فعالیت کرده، مدعی شده است که خبرنگار مذکور به دست عناصر حزب کارگران کرد ترکیه به قتل رسیده است.
این خبرگزاری افزوده است که وداد حسین از اعضای حزب کارگران کرد ترکیه به شمار می رفت و مدتی بود که از این حزب تحت فشارهای دستگاه امنیتی آسایش، جدا شده بود و چون حزب کارگران کرد ترکیه تصور می کرد که وداد اطلاعات این حزب را در اختیار آسایش قرار می دهد، او را به قتل رسانده است.
حادثه قتل مشکوک این خبرنگار کرد به نظر می رسد همچنان با واکنش هایی در شمال عراق مواجه شود به ویژه اینکه چند تجمع اعتراض آمیز فعالان اجتماعی و رسانه ای در مناطق مختلف شمال عراق در محکومیت این حادثه برگزار شده است.
این اولین بار نیست که خبرنگاران منتقد اوضاع سیاسی کردستان عراق به شیوه های مشکوک و شبیه هم به قتل می رسند که عموما شامل شکنجه های وحشیانه قبل از قتل است و در همه این حوادث انگشت اتهام متوجه دستگاه امنیتی تحت نفوذ حزب دمکرات کردستان عراق است.
در مقابل حزب دمکرات کردستان عراق و دستگاه امنیتی آسایش در اربیل و دهوک همه این اتهامات را رد کرده اند.
خاورم *4*353*1770**1566
کد N1393261

وبگردی