آفتاب

نماینده حامی برگزیت: شهروندان اروپایی در انگلیس بلاتکلیف هستند

نماینده حامی برگزیت: شهروندان اروپایی در انگلیس بلاتکلیف هستند

تهران-ایرنا- «گیزلا استوارت/ Gisela Stuart» نماینده حزب کارگر انگلیس و از حامیان خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت شهروندان این اتحادیه از زمان برگزاری همه پرسی خروج در بلاتکلیفی بسر می برند.

به گزارش شبکه انگلیسی 'بی بی سی'، این نماینده عضو مجلس عوام که ریاست پروژه ای تحقیقاتی درباره نحوه حمایت از حقوق شهروندان اتحادیه اروپایی پس از خروج انگلیس از این اتحادیه را برعهده دارد، اظهار داشت: دولت باید هر چه زودتر موضع خود را بطور شفاف درباره امکان ادامه حضور حدود سه میلیون شهروند اتحادیه اروپا در انگلیس پس از برگزیت اعلام کند.
پروژه تحقیقاتی مذکور، پروژه ای فراحزبی به سفارش اندیشکده «بریتیش فیوچر» است وبه بررسی چگونگی وضعیت حقوقی شهروندان اتحادیه اروپا در انگلیس خواهد پرداخت.
وزیران انگلیسی تمایل خود را برای حفاظت از «وضعیت» شهروندان اتحادیه اروپا در صورت امکان مذاکره دوجانبه درباره آن ابراز کرده اند.
اما نمایندگانی از همه احزاب سیاسی در انگلیس با انتقاد از این موضع دولت اعلام کرده اند که مردم «ابزار چانه زنی» نیستند.
استوارت، رئیس سابق کمپین خروج در این زمینه گفت: توافق گسترده ای بین مردم، سیاستمداران و تجار درباره استقبال از شهروندان اتحادیه اروپا در کشور وجود دارد و دولت باید آشکارا اعلام کند که آنها می تواند به حضور خود در این کشور ادامه دهند. این روشی منطقی و وعده ای است که حامیان کمپین خروج همواره داده اند.
این نماینده حزب کارگر انگلیس همچنین گفت که «اطمینان دارد» دولت به دنبال «مجموعه ای از پرسش هایی که نیاز به پاسخگویی دارند، در نهایت وضعیت اتباع اروپایی را تضمین خواهد کرد.
نحوه اثبات صلاحیت افراد برای ماندن در انگلیس، چگونگی وضعیت حقوقی آنها، مهلت قانونی و چگونگی مدیریت هر گونه افزایش احتمالی مهاجران از جمله پرسش هایی که به گفته این نماینده انگلیسی، دولت باید درباره آنها پاسخ دهد.
«دیوید دیویس» که «ترزا می» نخست وزیر جدید انگلیس وی را برای نظارت بر مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منصوب کرده است در این زمینه گفت که وی به دنبال «راه حلی سخاوتمندانه» برای شهروندان اتحادیه اروپا در انگلیس و اتباع انگلیسی در کشورهای مختلف این اتحادیه است.
وزیران کابینه انگلیس گفته اند «تضمین کامل» حقوق شهروندان اتحادیه اروپا بدون توافقی درباره اتباع انگلیسی در خارج از کشور «عاقلانه» نیست.
حامیان و مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پیشتر نیز اعلام کرده بودند که نخست وزیر انگلیس باید تضمین دهد که اتباع اتحادیه اروپا پس از خروج این کشور از این اتحادیه، از کشور خارج نمی شوند.
نظرسنجی ماه گذشته موسسه «ICM» که به سفارش اندیشکده «بریتیش فیوچر» انجام شد، نشان داد که فقط 16 درصد از رای دهندگان خواستار اخراج اجباری شهروندان اتحادیه اروپا پس از برگزیت هستند.
در همه پرسی سوم تیرماه در انگلیس، 51.9 درصد از رای دهندگان با خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کردند. در پی این تصمیم، «دیوید کامرون» از سمت نخست وزیری استعفا داد و حزب محافظه کار، ترزا می (وزیر کشور وقت) را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد.
اروپام**9158**1517

.
کد N1393260

وبگردی