آفتاب

وزیر امورخارجه اتریش: ما نیازی به توافق با ترکیه در مورد آورگان نداریم

وزیر امورخارجه اتریش: ما نیازی به توافق با ترکیه در مورد آورگان نداریم

برلین - ایرنا - «سباستین کورتز» وزیر امورخارجه اتریش اعلام کرد: ما نیازی به توافق با ترکیه در مورد آورگان نداریم.

کورتز در مصاحبه اختصاصی با نشریه «فوکوس» چاپ مونیخ گفت: من نمی دانم که ترکیه رسما توافق با اتحادیه اروپا در مورد آوارگان را لغو خواهد کرد یا خیر؟ ولی آنچه را که در حال حاضر تجربه می کنیم، تهدیدات و سعی ترکیه برای دادن اولتیماتوم در ارتباط با راحت تر شدن گرفتن ویزا برای شهروندانش است.
وی تاکید کرد: ما نباید به آنها باج دهیم برای همین هم نیازی به طرح جایگزین نداریم، بلکه به یک طرح اصلی احتیاج داریم. طرحی که در آن اروپا با قدرت خود بتواند از مرز های خودش محافظت کند.
باید از کشورهای اسپانیا و استرالیا بیاموزیم که چگونه جلوی سیل آوارگان را می گیرند. یعنی هر فردی که غیر قانونی به اروپا سفر کند باید در جزایری در خارج از اروپا اسکان داده شود و بعد به مرکزی در کشورهای امن ثالث برگردانده شود. در صورت اجرای این طرح دیگر نیازی به توافق با ترکیه نخواهد بود.
در همین راستا روز دوشنبه مولود چاوش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا خواهان پایبندی ترکیه به توافقی است که چند ماه پیش بر سر کاهش ورود پناهجویان به اروپا به دست آمد، باید به وعده خود برای اجرا شدن امکان سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه در داخل اتحادیه عمل کند.
واکنش اروپایی ها به کودتای ترکیه و پیامدهای آن باعث شده است که روابط دو طرف بیش از پیش با تنش همراه شود.
رهبران اروپایی درباره توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در صورت قانونی شدن اعدام در این کشور هم هشدار داده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم بارها اشاره کرده است که خواست مردم احیای مجازات اعدام در ترکیه است و مجلس باید این درخواست را در نظر بگیرد.
اروپام**441**456*شس*1613
کد N1392598

وبگردی