آفتاب
دبیرکل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب:

مردم از آزادگان مانند قهرمان استقبال کردند/ زندانیان انقلابی مسلمان پیشکسوتان انقلاب هستند

مردم از آزادگان مانند قهرمان استقبال کردند/ زندانیان انقلابی مسلمان پیشکسوتان انقلاب هستند

تهران- ایرنا- دبیرکل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب با بیان اینکه مردم از آزادگان دفاع مقدس مانند قهرمان استقبال کردند، گفت: زندانیان انقلابی مسلمان پیشکسوتان انقلاب اسلامی ایران هستند.

26 مرداد 1369 روزی است که اولین گروه آزادگان ایرانی دوران هشت ساله دفاع مقدس، پس از سال ها اسارت در زندان های رژیم بعث عراق با ورود به کشور به جمع خانواده های خود بازگشتند.
«علی صالح آبادی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تبریک این روز به یادماندنی به ملت ایران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و خانواده آزادگان، یاد آور شد: این اتفاق زمانی به وقوع پیوست که صدام حسین سرانجام پس از یک خطای محاسباتی که مرتکب شد و به کویت حمله کرد و کشورهای عضو پیمان ناتو به عراق حمله کردند، موقعیت حکومت خود را متزلزل و ضعیف دید.
وی در ادامه افزود: در اینجا بود که صدام دست دوستی به سوی ایران دراز کرد و از روی استیصال و ناچاری آماده شد رزمندگان ایران را که در زمان جنگ در برابر دشمن بعثی ایستادگی و مقاومت می کردند و در زندان های این کشور اسیر بودند، آزاد کند.
دبیرکل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب افزود: با ورود آزادگان در این روز (26 مرداد ماه) موجی از شادی سراسر ایران را فرا گرفت و مردم از آزادگان کشور مانند یک قهرمان استقبال کردند.
نماینده پیشین مردم مشهد در دوره سوم مجلس شورای اسلامی گفت: در آن زمان مجلس سوم که یک مجلس انقلابی و خط امامی بود ضمن استقبال از این اتفاق تاریخی و پس از مشورت، با اکثریت قاطع نمایندگان قانونی را تصویب و تایید کرد که در آن روش ها و راه کارهای حمایت از آزادگان پیش بینی شده بود.
وی افزود: این قانون هم اکنون در حال اجرا است و مزیت هایی را برای آزادگان عزیز کشورمان در نظر گرفته است.
صالح آبادی با بیان اینکه این قانون ابتدا برای آزادگان جنگ تحمیلی تدوین شد، در ادامه افزود: این قانون پس از اصلاحیه، تمام کسانی را که از سال 1342تا 1357 مبارزه سیاسی کرده بودند و حداقل سه ماه در اسارت زندان های رژیم پهلوی بودند نیز در بر گرفت.
دبیرکل کانون با اشاره به تبصره این قانون گفت: تمام مزایای این قانون ویژه و خاص آزادگان جنگ، به مبارزان قبل از انقلاب نیز تسری پیدا می کند.
وی تصریح کرد: البته این قانون شامل اسیرانی می شود که مبارزات آنها منطبق بر فعالیت های نهضت انقلاب اسلامی تحت رهبری حضرت امام خمینی (ره) است.
صالح آبادی درباره کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب با اشاره به اینکه فعالیت این کانون، صنفی است افزود:البته این تشکیلات نسبت به مسائل کلان کشور بی تفاوت نیست.
صالح آبادی مبارزان انقلابی مسلمان را بانیان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در آن زمان که کمتر کسی فکر می کرد روزی جمهوری اسلامی تشکیل می شود، این گروه و جماعت عزمشان را جزم کرده بودند و با رژیم پهلوی مبارزه می کردند تا یک نظام جمهوری با محتوای اسلامی پایه ریزی کنند.
وی تاکید کرد:این مبارزان و پیشکسوتان انقلاب که در برپایی و تثبیت جمهوری اسلامی نقش داشتند،هنوز هم بر این نقش تاکید دارند.

** 26 مرداد سرمنشاء خیر و برکت برای آزادگان و مبارزان انقلاب اسلامی است
«محمد شهرستانکی» رئیس هیات مدیره کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب نیز با اشاره به قانون حمایت از آزادگان دفاع مقدس و زندانیان و مبارزان انقلاب گفت: تکرار رویداد 26 مرداد علاوه بر ایجاد موج شادی و غرور ملی در کشور از این جهت پر خیر و برکت است که سرمنشا، پیگیری قوانینی در کشور شد که علاوه بر این عزیزان دلیر، مبارزان انقلابی را نیز تحت پوشش قرار داد.
شهرستانکی با اشاره به فعالیت های کانون در راستای پی گیری مزایای این قانون برای افراد تحت پوشش کانون گفت: مطابق با آمار تعداد زندانیان مبارز مسلمان پیش از انقلاب در حدود 1700 نفر است که بین 800-750 نفر از این عزیزان در کانون عضو هستند که در سراسر کشور پراکنده هستند.

به گزارش ایرنا، کانون زندانیان سیاسی مسلمان پیش از انقلاب، که بیش از یک دهه قبل فعالیت خود را آغاز کرده است به عنوان یک تشکل صنفی، مسائل و مشکلات مربوط به این گروه از فعالان سیاسی دوران مبارزات انقلاب اسلامی را پی گیری می کند.
تکرار خاطره بازگشت آزادگان هشت سال دفاع مقدس به کشور در 26 مردادماه هر سال، برای زندانیان مسلمان سیاسی پیش از انقلاب از این جهت خاطره ساز است که آزادی رزمندگان و غیورمندان دوران جنگ تحمیلی، یاد و خاطره روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی مبارزان سیاسی مسلمان از زندان های حکومت پهلوی را نیز برای آن ها زنده می کند.
سیام**3070**1449
کد N1392105

وبگردی