آفتاب

معاون رئیس جمهوری آمریکا به بالکان می رود

معاون رئیس جمهوری آمریکا به بالکان می رود

تهران – ایرنا – 'جو بایدن' معاون باراک اوباما که در دهه 90 میلادی در پایان دادن به درگیری های یوگسلاوی سابق نیز نقش داشت، این هفته برای آخرین بار در مقام معاون رئیس جمهوری به صربستان و کوزوو می رود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بایدن قصد دارد روز سه شنبه وارد بلگراد شود و با نخست وزیر و رئیس جمهوری صربستان دیدار کند. هر دو مقام یادشده، در جریان سرکوب آلبانیایی تباران در سال 1999 عضو کابینه صربستان بودند.
به نوشته آسوشیتدپرس، سفر بایدن نشانه ای از تمایل واشنگتن به ادامه تاثیرگذاری در بالکان است؛ بویژه آنکه روسیه می کوشد بلگراد را به سوی خود متمایل کند.
این سفر همچنین نگرانی های واشنگتن درباره صلح در منطقه بالکان را برجسته می کند. نیروهای ناتو 17 سال پیش به رهبری آمریکا به بالکان حمله کردند و مانع از تداوم هجوم نیروهای صرب به کوزوو شدند.
بایدن سه شنبه شب راهی کوزوو خواهد شد. وی قصد دارد رهبران کوزوو را که از سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرده است، به پیشبرد روند صلح با صرب ها تشویق کند. این روند، در چارچوب توافقی که سال 2015 زیر نظر اتحادیه اروپا امضا شد صورت می گیرد.
جو بایدن در دهه 90 میلادی سناتور آمریکا بود و از هواداران سرسخت بمباران مواضع صرب ها به شمار می رفت. وی حتی زمانی گفت که تلاش هایش برای توقف جنگ یوگسلاوی، پرافتخارترین بخش از زندگی سیاسی او است.
بایدن این هفته قرار است در مراسم نام گذاری خیابانی در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در کوزوو نیز شرکت کند. این خیابان قرار است به افتخار پسر جو بایدن، 'بو بایدن' نامیده شود. 'بو' که پارسال در سن 46 سالگی بر اثر سرطان مغز درگذشت، در سال 2001 به عنوان مشاور حقوقی دولت کوزوو پس از جنگ خدمت می کرد.
اروپام**9163**1856
کد N1392061

وبگردی