آفتاب

اعلام آمادگی جوبا برای استقرار نیروهای حافظ صلح در مرزهای مشترک با سودان

اعلام آمادگی جوبا برای استقرار نیروهای حافظ صلح در مرزهای مشترک با سودان

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری سودان جنوبی روز دوشنبه از آمادگی کشورش برای استقرار نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در مرزهای مشترک این کشور با سودان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از جوبا، به دنبال رای شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر استقرار نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در مرزهای سودان و سودان جنوبی، سالوا کر' سرانجام امروز از اعلام آمادگی خود برای استقرار این نیروها در این منطقه خبر داد.
رئیس جمهوری سودان جنوبی که در مقابل نمایندگان پارلمان این کشور سخنرانی می کرد، گفت: 'ما باید به گفت وگوها متعهد باشیم و به منظور پایان دادن به این دشمنی ها و خونریزی ها تلاش و تبادل نظر کنیم. این مهم با دخالت کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی می تواند محقق شود.'
سالوا کر گفت: 'ما با کمک های جامعه بین المللی برای پایان دادن به خونریزی ها در کشورهای مخالف نیستیم اما این موضوع نباید شرایط دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی کشور ما را فراهم کند. ما خود می توانیم بر کشورمان حکومت و آن را اداره کنیم اما با حال از کمک های کشورهای خارجی و راهنمایی های آنها نیز استفاده خواهیم کرد.
اظهارات امروز رئیس جمهوری سودان جنوبی در حالیست که روز گذشته (یکشنبه) وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح آٰفریقا در سودان جنوبی فقط می توانند در سه منطقه جوبا، بور و بانتیو مستقر شوند و این نیروها اجازه ندارند در مرزهای مشترک با سودان و سودان جنوبی مستقر شوند.
پیشتر یک مقام سودانی اعلام کرده بود قرار است بیش از 10 هزار نیروی حافظ صلح در مرزهای مشترک سودان و سودان جنوبی مستقر شوند.
این در حالیست که وضعیت انسانی در سودان جنوبی بر خلاف حضور نمایندگان نهادهای بین المللی در این کشور همچنان نگران کننده است.
وضع نگران کننده در سودان جنوبی بر خلاف حضور نمایندگان نهادهای بین المللی در این کشور در حالی ادامه دارد که ملاقات جنجالی ریک ماچار معاون رئیس جمهوری این کشور با سالوا کر رئیس جمهور، در کاخ ریاست جمهوری در شهر جوبا در اوایل ماه جاری میلادی به وقوع درگیری های شدیدی بین نیروهای دولتی و سربازان وفادار به ماچار منجر شد و بیش از 300 نفر در جریان آن کشته شدند.
زد و خوردهای اخیر، ترس از بازگشت به دوران جنگ خونبار داخلی در سودان جنوبی را تشدید کرده است؛ جنگ داخلی در سودان جنوبی بالغ بر دو سال پیش و به دنبال استقلال این کشور در سال 2013 آغاز شد.
درگیری ها در آن زمان پس از متهم شدن ماچار به توطئه برای کودتا علیه رئیس جمهوری، روی داد.
موارد هولناک نقض حقوق بشر از جمله تعرض به زنان، آتش زدن روستاها و وحشی گری، لکه ننگی بر این درگیری ها برجای گذاشت.
دهها هزار نفر در جریان درگیری های این کشور کشته و بیش از دو میلیون نفر بی خانمان شدند.
از سوی دیگر، سالوا کر با پیشنهاد اتحادیه آفریقا برای استقرار نیروی محافظتی در سودان جنوبی مخالفت کرده که همین امر از عوامل اصلی تداوم بی ثباتی و درگیری های سیاسی در این کشور آفریقایی است.
فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد گزارش داد که درگیری داخلی در سودان جنوبی میان نیروهای هوادار سالوا کر رئیس جمهوری و ریک ماچار معاون وی در جوبا و مناطق دیگر به خصوص شهر لیر شدت یافته است.
خاورم**9041**1144
کد N1392048

وبگردی