آفتاب

نبرد در سرت همچنان ادامه دارد/ آینده عناصر داعش در هاله ای از ابهام قرار دارد

نبرد در سرت همچنان ادامه دارد/ آینده عناصر داعش در هاله ای از ابهام قرار دارد

تهران – ایرنا - نیروهای عملیات «بنای آهنین» وابسته به دولت وفاق ملی لیبی توانستند مرکز رادیو محلی را در شهر سِرت را که از فوریه سال گذشته میلادی در اشغال داعش بود، به کنترل خود درآورند. اما پرسش اساسی اینجاست، که پس از پیروزی سرنوشت باقی مانده عناصر داعش چه خواهد شد.

در بیانیه صادر شده از دفتر رسانه ای عملیات موسوم به بنای آهنین آمده است که یگان های ارتش لیبی طی عملیاتی توانستند ساختمان رادیو این شهر را که در اشغال گروهک تروریستی داعش بود و این گروه از ساختمان به عنوان یک مرکز رسانه ای برای تبلیغ استفاده می کرد، باز پس گیرند.

**آزادی سرت
رویدادها در روزهای گذشته در شهر سرت برای آزادی این شهر از اشغال داعش و آن هم با پشتیبانی کشورهای غربی شدت گرفته است، چنان که «سرتیپ محمد الغصری» سخنگوی عملیات بنای آهنین بدون آن که زمان دقیق عملیات جدید علیه داعش در سرت را اعلام کند، گفت: نیروهایش درحال آرایش دوباره هستند و خود را برای نبرد واپسین علیه گروهک تروریستی داعش در این شهر آماده می کنند.
شهر سرت شاهد درگیری های پراکنده بین ارتش و گروهک تروریستی داعش بوده که در داخل برخی ساختمان های مسکونی در سه محله در مرکز شهر سنگر گرفته اند که یگان های ارتش در چند روز گذشته، اقدام به پاکسازی محله ها کرده اند.
نیروهای موسوم به «بنای آهنین» توانستند پیشروی خوبی را در مرکز شهر سرت محقق سازند و مناطق مهم آن را از اشغال داعش خارج کنند که از آن جمله می توان به مجتمع ( همایش ) اوآگادوگو، بیمارستان « ابن سینا» و کوی دانشگاه سرت و شمار زیادی از بانک ها اشاره کرد.
اتاق عملیات آزاد سازی سرت تاکید کرده است که تلفات جانی و مالی زیادی به گروهک تروریستی داعش وارد آمده و مواضع آنها هدف حملات هوایی و توپخانه ای ارتش لیبی قرار گرفته است.
آزاد سازی شهر سرت تنها نیازمند زمان می باشد و در پایان این کار صورت خواهد گرفت، چرا که نیروهای لیبیایی با پشتیبانی هوایی نیروی هوایی آمریکا توانستند به دلیل مین هایی کارگذاشته شده در مسیر آنها، با پیشروی کند خود بازهم توانست محله های «1»، «2»، «3» شهر سرت را به کنترل خود در آورد.

** پایان کار داعش
گفته می شود که شهر سرت آخرین پایگاه گروهک تروریستی داعش در لیبی است، در این صورت، چنین به نظر می رسد که بازپس گیری این شهر نیز به طور طبیعی پایان کار این گروه تروریستی خواهد بود.
اما شمار زیادی از شهروندان لیبی برایشان جای سئوال است که در سایه نبود آمار و ارقام دقیق تعداد کشته های داعش، سرنوشت هزاران نیروی نظامی این گروه تروریستی که شهر را اشغال کرده بودند به کجا خواهد انجامید.
احمد هدیه عضو دفتر رسانه ای عملیات بنای آهنین می گوید: با وجود آن که بسیاری از جسدهای داعش در بیمارستان ابن سینا شناسایی شده است، اما منابع مستندی وجود ندارد تا بتوان با درنظر گرفتن کشته های داعش، شمار نظامیان آن ها در شهر سرت را تخمین زد.
برخی از تحلیل گران اوضاع لیبی معتقدند که هنوز زود است که درباره شکست کامل داعش در لیبی سخن گفت، چرا که سرنوشت صدها تن از نظامیان این گروهک تروریستی که از سرت بیرون رانده شدند، همچنان نامعلوم است و این امر می تواند راه را برای ظهور یک گروهک تروریستی جدید در مناطق دیگر این کشور باز کند.
مسئولان دولت وفاق ملی لیبی از تایید این امر که آزاد سازی شهر سرت لیبی، پایان داعش است، خودداری می کنند، به گونه ای که محمد الغصری سخنگوی نیروهای بنای آهنین گفت: پایان کار داعش در سرت به این معنا نیست که این گروهک تروریستی در سراسر لیبی ریشه کن شده است، بلکه بدان معناست که این گروهک هیچ آینده ای در این شهر نخواهد داشت.
غربی ها بسیار نگرانند که مبادا گروهک تروریستی داعش درگیری های خود از لیبی را به کشورهای همسایه مانند تونس و الجزایر منتقل کند، کشورهایی که همواره از خنثی سازی عملیات نفوذ نظامیان به خاک خود و نیز قاچاق سلاح سخن گفته اند.

*ارزش پیروزی در سرت
شهر سرت به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در نقشه لیبی، از اهمیت فوق العاده استراتژیک برخوردار است، چرا که حلقه ارتباطی بین شرق و غرب لیبی است و در کنار منطقه ی موسوم به هلال نفتی این کشور قرار گرفته است و کنترل آن می تواند موفقیت بزرگی در مبارزه با گروهک تروریستی داعش باشد.
برخی از شهروندان لیبی خواستار بهره گیری مناسب از موقعیت منحصر به فرد این شهر در احیای اقتصاد لیبی شده اند، به عنوان مثال «محمد بعیو» نویسنده و روزنامه نگار لیبیایی می نویسد: شهر سرت شرایط منحصر به فردی دارد و از زیرساخت های بسیار خوبی که معمر قذافی (دیکتاتور پیشین لیبی) در زادگاه خود ساخت برخوردار است و دولت وفاق ملی باید آن را به یک الگوی اقتصادی در قلب کشور تبدیل کند.
احمد هدیه عضو دفتر رسانه ای اتاق عملیات بنای آهنین نیز تاکید کرد: مقام های شورای ریاست جمهوری لیبی و اتاق عملیات مصراته در تلاش هستند تا پس از آزاد سازی شهر سرت از اشغال داعش، راهبرد اداره و امنیت این شهر را در دستور کار قرار دهند.
اما اگر به رویدادهای خارج از شهر سرت، نگاه کنیم، مشاهده می کنیم که پیشروی نیروهای وفاق ملی لیبی و آزاد سازی شهرهای شرق کشور همچنان مبهم و ضد و نقیض است.
احمد هدیه با بعید دانستن این فرضیه که نیروهای بنای آهنین قصد دارند تا به سمت شرق پیشروی کرده و با ارتش «کرامه» به رهبری خلیفه حفتر روبه رو شوند، گفت: همه این سخنان شایعه ای است که برخی برای سنگ اندازی در مسیر مبارزه با تروریسم مطرح می کنند.
اما درگیری بین نیروهای وابسته به ارتش کرامه و گارد تاسیسات نفتی، رویارویی بین ارتش وفاق ملی و ارتش کرامه را همچنان باز گذاشته است، به ویژه آن که ارتش در صدد است تا بتواند کنترل میدان های نفتی را به دست گیرد که دولت وفاق ملی با هماهنگی دستگاه گارد تاسیسات نفتی برای راه اندازی آن نظارت دارد.
اما برخی از قدرت های منطقه ای پس از ورود ارتش آمریکا به سرت از موضع خود اندکی عقب نشینی کرده اند، به عنوان مثال اقدامی که مصر انجام داد و اندکی از موضع خود عقب نشست، کشوری که به موضع گیری و حمایت همیشه خود از خلیفه حفتر شهرت دارد.
نکته ای که مقام های وزارت امورخارجه مصر از بیان آن خودداری می کنند این است که حفتر برای چهارمین بار و کمتر از دو ماه راهی قاهره شد تا مصر در موضع خود نسبت به حفتر تجدید نظر کند و (چون گذشته) جانب همه طرف های لیبی را به یک میزان داشته باشد.
بدین ترتیب آزاد سازی شهر سرت از اشغال داعش می تواند، سیلی محکمی به طرح های این گروهک تروریستی در غرب آفریقا باشد، این رویداد همچنین می تواند، ژنرال خلیفه حفتر (در شرق لیبی) و رقیب قدرتمند دولت وفاق ملی که همچنان نزد هم پیمانش مورد اطمینان است را متزلزل سازد، مردی که توانست گروه های مسلح در شرق کشورش را از بین ببرد اما به وعده پیشین خود مبنی بر آزاد سازی سرت عمل نکرد.
خاورم**9363**1144
کد N1392046

وبگردی