آفتاب

گزارش ایرنا از عملیات کُردها در جنوب موصل تحت نظارت مسعود بارزانی

گزارش ایرنا از عملیات کُردها در جنوب موصل تحت نظارت مسعود بارزانی

اربیل – ایرنا- کردهای عراق از دو روز پیش عملیاتی در مناطق جنوبی موصل در محورهای الخازر و الکویر آغاز کرده اند که گفته شده، زیر نظر مسعود بارزانی ادامه دارد و طی آن تاکنون 10 روستا در منطقه ای به وسعت 140 کیلومتر مربع آزاد شده و در همین حال منابع گفته اند که داعش به دلیل تلفات بالا درخواست اجباری برای اهدای خون از اهالی موصل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از اربیل، محورهای خازر و مخمور در دو روز گذشته شاهد تحرکات گسترده نیروهای پیشمرگه علیه گروه تروریستی و تکفیری داعش بوده است و در این خصوص عارف تیفور مسئول محور خازر نیروهای پیشمرگه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از عملیات های روز یکشنه و دوشنبه آزاد سازی 10 روستا به مساحت حدود 140 کیلومتر مربع بود و فرماندهی این عملیات را هم به طور مستقیم شخص مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق برعهده داشته است .
سید هژار معاون فرماندهی کل نیروهای پیشمرگه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: روستاهای تل حمید، شنف، قره قوش، ازبخ، قریتاخ، حمره و ستیخ آزاد شده اند.
هژار با بیان اینکه چند روستا به دلیل بمب گذاری از سوی گروه تروریستی و تکفیری داعش هنوز پاکسازی نشده است، از اعلام اسامی این روستاها خودداری کرد.
به گفته مقامات نظامی کُرد، در نبردهای دو روز گذشته، گروه تروریستی و تکفیری داعش متحمل ضرر و زیان گسترده ای شده است .
در این خصوص فرمانده میدانی نیروهای پیشمرگه عقید دلشاد مولود مسئول بخش رسانه ای نیروهای پیشمرگه به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: در نبردهای دیروز 140 کیلومتر از تروریست ها پاکسازی شد و داعش در این نبردها متحمل تلفات سنگینی شد که براساس برآورد ما تاکنون این تروریست ها 150 کشته برجای گذاشته اند.
وی همچنین افزود: داعش در موصل اقدام به درخواست عمومی از مردم برای اهدای خون به مجروحان کرده و با استفاده از زور مردم را مجبور کرده است برای اهدای خون به بیمارستان مرکزی موصل مراجعه کنند.
دلشاد مولود تاکید کرد، نیروهای داعش در وضعیت بسیار بدی بسر می برند و توان مقاومت دیگر ندارند .
به اعتقاد کارشناسان نظامی سلسله عملیات دیروز و امروز نیروهای پیشمرگه زمینه را برای شروع عملیات آزادسازی موصل فراهم خواهد کرد. در ارتباط با اهمیت این نبردها، نجات علی مسئول محور مخمور نیروهای پیشمرگه نیز گفته که عملیات دیروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، چرا که دو رودخانه خازر و موصل را به یکدیگر متصل کردیم و توانستیم عمق امنیتی مناطق خازر و مخمور را بیشتر کنیم .
وی افزود: با انجام این عملیات منطقه الکویر بطور کامل از تیررس داعش خارج می شود و داعش دیگر توان حمله به این نقطه را نخواهد داشت.
در ارتباط با پیروزی های دیروز و امروز نیروهای پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد نیروهای پیشمرگه کماکان به نبردهای خود با داعش تا از بین بردن کامل این گروه تروریستی ادامه خواهد داد.
منابع کُرد گفته اند، سپیده دم روز یکشنبه نیروهای پیشمرگه در دو محور خازر و مخمور عملیات آزادسازی 10 روستا را به دستور مسعود بارزانی آغاز کردند.
این عملیات ها، در حالی آغاز شده است که بارزانی قبلا تاکید کرده بود مناطق کردنشین که به کنترل نیروهای پیشمرگه در آید، در کنترل نیروهای پیشمرگه خواهد ماند و آنان مناطق متصرفی را ترک نخواهند کرد؛ موضوعی که در بغداد با واکنش های زیادی روبه رو شده است.
نیروهای پیشمرگ کرد عراق، کماکان در تلاش برای کنترل و پاکسازی کامل روستاها از بمب های تله ای هستند.
خاورم*1*1770*1144
کد N1392007

وبگردی