آفتاب

آرژانتین از یک رابطه گسترده تر با انگلیس دفاع کرد

آرژانتین از یک رابطه گسترده تر با انگلیس دفاع کرد

مادرید- ایرنا- «سوسانا مالکورا» وزیر خارجه آرژانتین با دوری از تنش تاریخی با انگلیس بر سر حاکمیت جزایر مالویناس (فالکلند )، از برقراری یک رابطه گسترده تر و سازنده تر با انگلیس دفاع کرد .

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری اروپاپرس ، مالکورا روز یکشنبه به وقت محلی در مصاحبه با چندین رسانه بین المللی ، تصریح کرد که دولت «مائوریسیو ماکری» می خواهد از چشم انداز مقابله ای که «کریستینا فرناندز
د کرچنر» رئیس جمهوری سابق با لندن داشت دوری کند تا در مسائلی که به ایجاد یک فضای مساعد برای گفت و گو کمک کند پیش برود .
در همین راستا ، «ترزا می» نخست وزیر جدید انگلیس ، چند روز پیش با ارسال نامه ای به ماکری ، ابراز امیدواری کرد که به رغم اختلافات بین دو کشور ، تفاهمی در یک فضای احترام متقابل برای ایجاد یک رابطه سازنده تر ، وجود داشته باشد .
مالکورا در مورد این نامه ، از منتشر شدن خبر ارسال این نامه ابراز تاسف نموده و تصریح کرد :معتقدم که دیپلماسی را باید با احتیاط بسیاری کنترل کرد و در روابط بین کشورها باید مهارت بسیاری داشت .
در این رابطه ، مالکورا از دادن جزئیات در این مورد که آیا بوئنوس آیرس در ازای پذیرفتن درخواست های لندن ، چیزی را مطالبه خواهد کرد ، خودداری نمود .
می در نامه خود از ماکری خواسته بود اجازه کاوش نفت و گاز افزون بر تقویت ارتباطات هوایی با مالویناس را بدهد .
وزیر آرژانتینی ادامه داد :دیپلماسی را نمی شود از طریق مطبوعات کنترل کرد زیرا وقتی که در میان فرایند گفت و گو ها یا فرایند تلاش گفت و گو ها قرار داریم ، فاش کردن اطلاعات خارج از کانال تعیین شده می تواند گفت و گو ها را در خطر اندازد .
جزایر مالویناس یا فالکلند 400 کیلومتر با سواحل آرژانتین فاصله دارند و انگلیس از سال 1833 بر این جزایر حاکمیت دارد.
این دو کشور در سال 1982 درگیر یک جنگ خونین بر سر مالکیت این جزایر شدند که با حمله نظامیان آرژانتین آغاز شد.
در این جنگ بیش از 649 سرباز آرژانتینی و 255 سرباز انگلیس جان باختند و اختلاف ارضی دو کشور تا به امروز ادامه یافت.
در همه پرسی سال 2013 قریب به اتفاق ساکنان این جزایر به باقی ماندن زیر پرچم انگلیس رای دادند ؛ اما آرژانتین هنوز از ادعای ارضی خود دست نکشیده است.
اروپام *5*491**1599
کد N1391988

وبگردی