آفتاب

ژاپن و کره جنوبی، یادداشت مشترک آشتی منتشر کردند

ژاپن و کره جنوبی، یادداشت مشترک آشتی منتشر کردند

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی ازتوکیوگزارش داد که دولت های ژاپن وکره جنوبی در آستانه سالگرد پایان جنگ جهانی دوم یک یادداشت مشترک آشتی منتشر کردند.

براساس این گزارش، پارک گئون های، رییس جمهور کره جنوبی امروز در هفتادویکمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در این یادداشت مشترک خواستار گسترش 'آینده محور' روابط دو کشور شد.
در حالی که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز در این یادداشت ضمن تقبیح وحشت از جنگ، از حضور در معبد جنگ توکیو که هرساله درچنین روزی دراعتراض به تخاصم کشورش با چین وحتی کره جنوبی ازسوی بالاترین مقام این کشور انجام می گرفت، خودداری کرد.
در واقع جنگ جهانی دوم 71 سال پیش در سال 1945 در چنین روزی پس از حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناگازاکی، با تسلیم ژاپن پایان گرفت و به حاکمیت 35 ساله این کشور بر شبه جزیره کره و بخشی از چین نیز پایان داد.
با وجود اینکه سال گذشته درهفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، آکی هیتو، امپراتور ژاپن از نقش کشورش در این جنگ ابراز'تاسف عمیق'کرده بود، شینزو آبه، نخست وزیرگفته بود که نیروهای ژاپنی درجنگ جهانی دوم برای شکوفایی ژاپن'فداکاری' کردند.
او درعین حال با حضور در معبد جنگ، گفته بود: 'ژاپن باید همواره به درس های گذشته بیندیشد و از فجایع جنگ بیزاری بجوید'.
چین و کره جنوبی در همان روز از اظهارات نخست وزیر ژاپن انتقاد کرده و گفته بودند چنین اظهاراتی با نقش ژاپن در جنگ جهانی دوم همخوانی ندارد.
در همان ایام، در کره شمالی و کره جنوبی تظاهراتی برگزار شده بود که تظاهرکنندگان در کره جنوبی عکس های شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن را سوزانده بودند.
آساق**1378**1590
کد N1391951

وبگردی