آفتاب

نیاز به نوسازی ادوات راهسازی/افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری

نیاز به نوسازی ادوات راهسازی/افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری

باتوجه به گستردگی پروژه های عمرانی در کشور و نیاز به توسعه راهسازی، استفاده از ادوات راهسازین نوین یکی از مهمترین اولویت‌های پیمانکاران است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مشکلاتی که امروزه در بحث راهسازی و راهداری وجود دارد، قدیمی بودن ماشین آلات این حوزه است بطوریکه سهم زیادی از این بازار را ماشین آلات قدیمی تشکیل می دهد و همین موضوع مشکلاتی را در تامین قطعات و کارایی آنها به وجود آورده است. از سوی دیگر ایران کشوری در حال توسعه است که پروژه های عمرانی زیادی در آن اجرا می شود بنابراین  نوسازی در این حوزه می تواند راهگشای افزایش سرعت و کیفیت پروژه ها باشد.

از سوی دیگر وجود پروژه های عمرانی متعدد در کشور ، ایران را تبدیل به بازاری با پتانسیل بالا در این بخش کرده و تولیدکنندگان و شرکت های مختلف تمایل زیادی برای حضور در این عرصه دارند. البته پس از توافقاتی که میان ایران و برخی کشورها انجام گرفت، صحبت هایی مبنی بر ورود برخی ماشین آلات نوین به کشور مطرح بود.

در همین ارتباط علیرضا نظری یکی از  فعالان این صنعت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته سطح تعاملات ما با چند شرکت مهم واردکننده ماشین‌آلات راهسازی و شهرسازی افزایش یافته است، گفت: در مذاکرات اخیر برنامه‌ریزی شده تا جدیدترین لودر، گریدر، بیل مکانیکی و وسایل سنگین و سبک راهسازی به کشور وارد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  برخی کشورهای منطقه نیز اقدام به تولید این ادوات کرده‌اند، افزود: واردات از این کشورها به سود پیمانکاران ایرانی است زیرا هزینه تمام شده کمتری دارد و تامین قطعات آن راحت تر انجام می‌گیرد.

این فعال راهسازی با اشاره به اینکه ماشین آلات جدید امکان فعالیت در فضاهای کوچک و شهری را هم دارند، اظهار داشت: درخواست های زیادی برای این نوع از ماشین آلات در کشور وجود داشت که امروزه با گشایش های انجام گرفته در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد. ضمن آنکه دستگاه‌های جدید قابلیت نصب دستگاه برف‌روب در جاده‌ها برای انجام عملیات راهداری و نصب دستگاه جارو برای پاک کردن سطح جاده‌ها و خیابان‌ها را دارند.

وی در خصوص سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران برای تولید این ماشین آلات، افزود: هر چند تاکنون شرایط به طور دقیق برای سرمایه‌گذاری این شرکت‌های خارجی در ایران فراهم نشده است اما با توجه به پیگیری‌های جدی که انجام گرفته می‌توان انتظار داشت در آینده نه چندان دور امکان تعامل جدی و سرمایه‌گذاری آنها با مشارکت طرف‌های ایرانی در داخل کشور فراهم شود.

کد N1391776

وبگردی