آفتاب

مردم هند هفتادمین سال پایان سلطه انگلیس در این کشور را جشن گرفتند

مردم هند هفتادمین سال پایان سلطه انگلیس در این کشور را جشن گرفتند

دهلی نو-ایرنا- مردم هند هفتادمین سال استقلال و پایان سلطه انگلیس در این کشور را روز دوشنبه در شهرهای مختلف و پایتخت این کشور با برگزاری مراسم ویژه جشن گرفتند.

به گزارش ایرنا، مراسم جشن استقلال هند امسال در دهلی نو در میان تدابیر شدید امنیتی برای جلوگیری از حمله های تروریستی در قلعه سرخ در دهلی نو برگزار شد.
دهها دوربین مداربسته و تک تیراندازهای ماهر گارد امنیت ملی هند بربام های اماکن نزدیک به قلعه سرخ محل برگزاری جشن استقلال در دهلی نو مستقر شده بودند.
قلعه سرخ در قرن هفدهم توسط «شاه جهان» پادشاه سلسله گورکانی هند ساخته شد و تا سال 1857میلادی مرکز سلطنت گورکانی هند بود. درآن سال انگلیسی ها بعد از شکست هندی ها به رهبری «بهادر شاه ظفر» آخرین پادشاه گورکانی، بر هند مسلط شدند و برای سال های متمادی این کشور را تحت استعمار خود داشتند.
انگلیسی ها که در اوایل قرن هفدهم به بهانه تجارت وارد هند شدند با جایگزین زبان انگلیسی به جای فارسی که در آن زمان زبان دیوانی و اداری مردم این کشور بود، سلطه فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی خود را به شبه قاره به مدت حدود دو قرن اعمال کردند.
به گفته کارشناسان براثر سیاست های انگلیس دهها میلیون هندی بین سالهای 1876 تا 1900 میلادی جان باختند.
کشتار مردم هند درسال 1919 میلادی که برای استقلال خواهی تجمع کرده بودند برگ دیگری از جنایات انگلیس در هند است .
جنبش آزادیخواهی هند با ورود 'گاندی '،' جواهر لعل نهرو 'و ابوکلام آزاد در اوایل قرن بیستم شکل جدیدی به خود گرفت .
جنبش استقلال هند که از سال 1942 میلادی به راه افتاد در 15 اگوست سال 1947 با استقلال هند به ثمر رسید.
'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند طی سخنانی در قلعه سرخ با اشاره به دخالت پاکستان در امور داخلی این کشور گفت اسلام آباد به جای دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر به اقدامات ظالمانه علیه مردم کشور خود پایان دهد.
وی با اشاره به کشته شدن تعدادی از کودکان در انفجاری در پیشاور خاطرنشان کرد بسیاری از مردم هند و نمایندگان پارلمان از این حمله دچار اندوه شدند ولی در کشور همسایه از تروریست ها حمایت می شود.
این سخنان 'مودی ' در پاسخ به حمایت و اظهار نگرانی نخست وزیر پاکستان از قتل 'برهان مظفر وانی ' فرمانده حزب المجاهدین که حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی هند در کشمیر کشته شده بیان شده است .
خشونت ها و ناآرامی ها که در بیش از یک ماه گذشته بعد از کشته شدن 'برهان مظفر وانی ' فرمانده حزب المجاهدین در کشمیر آغاز شد، همچنان دراین منطقه ادامه دارد.
براساس آمار رسمی این خشونت ها تاکنون 65 کشته و حدود هفت هزار کشته برجا گذاشته است .
*آساق*267*1600
کد N1391475

وبگردی