آفتاب

اعلام آمادگی وزیر کشور اسبق فرانسه برای ریاست «نهاد اسلام در فرانسه»

اعلام آمادگی وزیر کشور اسبق فرانسه برای ریاست «نهاد اسلام در فرانسه»

تهران- ایرنا- «ژان پیر- شوونمان» (Jean-Pierre Chevènement) وزیر کشور اسبق فرانسه، امروز (دوشنبه) آمادگی خود را برای ریاست نهاد ویژه فعالیت های اسلامی در فرانسه، اعلام کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای روزنامه فرانسوی «لو پاریزین»، شوونمان که پیشتر «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نام او را به عنوان رئیس احتمالی نهاد اسلام در فرانسه اعلام کرده بود، امروز در مصاحبه با این روزنامه موافقت خود را اعلام کرد.
وی گفت: منفعت عمومی این ماموریت به حدی است که هیچ مسئولی نمی تواند از آن شانه خالی کند. پس من هم نمی توانم چنین کنم.
شونمان 77 ساله برای ریاست احتمالی خود بر این نهاد دو شرط تعیین کرد. نخست، کمک های مالی خارجی به شکل قانونی ممنوع شود و دیگر آن که وی بتواند آزادی بیان خود را حفظ کند.
وی خود را یک «جمهوریخواه لائیک» معرفی و عنوان کرد: در حالی که جریان سلفی در سراسر دنیا در حال گسترش است، وجود این نهاد (اسلام در فرانسه) مساله ای ضروری است.
این چهره سیاسی فرانسوی افزود: 'آینده'، جوانان متولد شده در خانواده های مهاجر در فرانسه هستند و نه چیز دیگر. نباید بگذاریم جوانان در بن بست خودکشی که داعش و سلفی ها به سوی آن می کشانندشان، بیافتند.
شوونمان ابراز امیدواری کرد که این نهاد به ارتقا شناخت از تمدن اسلامی کمک و در ایجاد یک نهاد اسلام شناسی مشارکت کند.
اولاند پیشتر در اظهاراتی با رد احتمال کمک های دولتی به مساجد برای جلوگیری از کمک های خارجی و گروه های افراطی به این مراکز، برای فعالیت مجدد «نهاد اسلام در فرانسه» به ریاست شوونمان ابراز امیدواری کرده بود.
رئیس جمهوری فرانسه گفته بود: این نهاد قرار است کمک های مالی خصوصی به مساجد و نهادهای اسلامی فرانسه را سازماندهی کند.
نهاد اسلام در فرانسه پیشتر در سال 2005 میلادی (1384) توسط «دومینیک دو ویلپن» نخست وزیر اسبق فرانسه، تاسیس شد اما فعالیت آن بسرعت متوقف شده بود.
اروپام ** 9053**1485
کد N1391331

وبگردی