آفتاب

وضعیت امنیتی در قزاقستان «زرد» شد

وضعیت امنیتی در قزاقستان «زرد» شد

تهران - ایرنا - مقامات امنیتی قزاقستان که در پی بروزحمله تروریستی درماه گذشته وضعیت امنیتی قرمز را در این کشور اعلام کرده بودند، امروز(دوشنبه)سطح متوسط امنیتی را تا ژانویه سال 2017 میلادی به زرد تبدیل کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی، کمیته امنیت ملی قزاقستان روز دوشنبه در بیانیه ای تا ژانویه 2017 سطح متوسط تهدید تروریستی «زرد» را برای این کشور اعلام کرد.
28 تیرماه سال جاری به دنبال حمله افراد مسلح به یک شعبه پلیس در شهر آلماتی که به عنوان مرکز تجاری قزاقستان معروف است، در این کشور وضعیت قرمز اعلام شده و دولت از مردم خواسته بود که در خانه ها بمانند.
درآن حادثه، افراد مسلح به یک شعبه پلیس در شهر آلماتی قزاقستان حمله برده و بر اساس گزارشهای منابع محلی چهار مأمور پلیس را کشته و چند تن د یگر را زخمی کردند.
درپی این حمله مقامات در آلماتی وضعیت شدید امنیتی «قرمز» اعلام کرده و عملیات گسترده ای را در این شهر به راه انداختند.
درقزاقستان درابتدای خرداد ماه سال جاری نیز در پی یک حمله به مؤسسات نظامی وضعیت امنیتی «زرد» اعلام شده بود.
در روز پنجم ژوئن (16 خرداد) افراد مسلح به دو مغازه فروش اسلحه و واحد نظامی گارد ملی در شهر «آقتپه» در شمال غرب قزاقستان حمله کردند. در نتیجه این درگیری ها که چند روز ادامه یافت دست کم 28 نفر از جمله 20 مهاجم کشته شدند.
مقامات قزاقستان مسئولیت حمله ماه ژوئن را به گروه های تندرو مذهبی که با گروه تروریستی داعش ارتباط دارند، نسبت دادند .
قزاقستان با حدود 18 میلیون نفر جمعیت که از سال 1989 میلادی تاکنون 27 سال است، توسط «نورسلطان نظربایف» رهبری می شود، با رشد نسبتا خوب اقتصادی یک جزیره ثبات در آسیای مرکزی ارزیابی می شد.
به گفته مقامات قزاق از این کشور حدود بیش از 300 نفر به سوریه و عراق رفته و در صف گروه های افراطی و بخصوص داعش پیوسته اند .
آساق**1663**1590
کد N1391312

وبگردی