آفتاب
رضازاده در گفت و گو با ایرنا:

مشی اعتدالی دولت افراط و تفریط را از بین برده است/ مانعی برای فعالیت سیاسیون وجود ندارد

مشی اعتدالی دولت افراط و تفریط را از بین برده است/ مانعی برای فعالیت سیاسیون وجود ندارد

تهران - ایرنا - مدیرکل سیاسی وزارت کشور مشی اعتدالی دولت تدبیر و امید را دارای دستاوردهای بسیار زیادی دانست و گفت: این مشی شرایطی ایجاد کرده تا از همه ظرفیت های سلایق و گرایش های مختلف استفاده شود و در جامعه افراط و تفریط وجود نداشته باشد.

محمدامین رضازاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا به اقدامات دولت در حوزه سیاست داخلی اشاره کرد و افزود: به رغم تنش های سیاسی که در سطح بین المللی وجود دارد در داخل کشور آرامش سیاسی جاری است و التهابات کاذب سیاسی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: همچنین مانعی برای فعالیت سیاسیون در کشور وجود ندارد و فضا برای فعالیت تمامی جناح ها و گروه های سیاسی فراهم است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور یادآور شد: در انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم همه افراد توانستند در نقاط مختلف کشور سخنرانی کنند و تنها در موارد خاص و آن هم از میان بیش از دو هزار سخنرانی، چهار سخنرانی لغو شد البته ما حتی یک مورد لغو را هم زیاد می دانیم.
رضازاده همچنین به مشارکت های همه جریان های سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در انتخابات ادوار گذشته در بعضی موارد از داخل و خارج کشور انتخابات را تحریم یا قهر کردند اما در این انتخابات همه سلایق سیاسی با تمام امکانات وارد میدان شدند و شاهد مشارکت بالا در انتخابات بودیم و این در اثر گفتمان اعتدالی دولت تدبیر و امید بود. در برگزاری انتخابات دیدید که به جز سه مورد در کل کشور صحت تمام انتخابات تایید شد.
وی ادامه داد: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بدون اتفاق خاصی برگزار شد و جزو معدود انتخاباتی بود که به لحاظ امنیتی یک نفر تلفات جانی نداشت و سلامت، شفافیت و قانونمندی انتخابات را مخالفان و موافقان دولت تایید کردند که یکی از بهترین انتخابات در کشور بود.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب همچنین گفت: یا افرادی که در انتخابات به عنوان نامزد حاضر شدند بیشترین تعداد مشارکت کنندگان را به عنوان نامزد انتخاباتی داشتیم و این نشانه این بود که یک احساس اعتماد و شرایطی وجود دارد که همه بیایند در انتخابات و تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند و این ها دستاورد کمی نیست.

**احیای خانه احزاب مدارای سیاسی میان احزاب و جریان های سیاسی را به نمایش گذاشت
رضازاده همچنین در خصوص فعالیت خانه احزاب اظهارداشت: احیای خانه احزاب پس از حدود 10 سال در واقع یکی موارد خوب در کارنامه دولت تدبیر و امید است.
وی ادامه داد: خانه احزاب یک تشکل صنفی است، ماهیت کار آنان سیاسی نیست اما ما نمی توانیم این وجهه سیاسی بودن را از دبیران سیاسی احزاب کشور بگیریم.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: همین که افراد با گرایش ها و سلایق اصلاح طلبی، اصولگرایی و مستقل آمدند و توافق کردند که خانه احزاب را به شکل سه ساله و هر سال مدیریت آن را به یکی از این طیف های سیاسی واگذار کنند و دور یک میز بنشینند و صنف احزاب را اداره کنند، گام مثبتی در راستای تعامل و تحمل یکدیگر است.
رضازاده افزود: احیای خانه احزاب به واقع نوعی از مدارای سیاسی میان احزاب و جریان های سیاسی کشور را به نمایش گذاشت. خانه احزاب یک تشکل صنفی است و با این ویژگی همه گرایش های سیاسی با انتخاب خودشان آمده اند و خانه احزاب را اداره می کنند.
وی ادامه داد: خانه احزاب اساسنامه ای دارد که بر اساس آن می توانند در صورت درخواست احزاب استانی و تقاضای دفتر مرکزی مطابق مقررات دفتر در شهرستان ها دایر کنند.
وی یادآور شد: در سفرهایی که به استان ها می رویم و در جلساتی که با مسوولان استانی احزاب، فعالان سیاسی و نخبگان برگزار می کنیم، همیشه یکی از درخواست ها این بوده که ما هم دوست داریم با گرایش های مختلف جمع شویم و دور یک میز با هم صحبت کنیم. حرف هم را بشنویم و نظرات خودمان را بگوییم و نظرات مخالف را بشنویم.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب تصریح کرد: با توجه به این که خود دوستان علاقمندند خانه احزاب در نظر دارند که طبق اساسنامه این کار و فعالیتش را توسعه دهد.
رضازاده در پاسخ به این سوال که تاکنون از چند استان درخواست تشکیل خانه احزاب را داشته اید؟، اظهارداشت: برخی استان ها درخواست هایی دارند و بعضا امکانات و ساختمان هایی نیز آماده کرده اند که بقیه مکانیزم هایش را خود خانه احزاب باید فراهم کند.
رضازاده افزود: خانه احزاب می تواند شعب خود را در شهرستان ها طبق مقررات و مفاد اساسنامه توسعه دهد. خانه احزاب صنفی است و حتی صدور مجوز تشکل صنفی هم حاکمیتی است و صدور این مجوزها در قانون احزاب پیش بینی شده است.

** جریان های سیاسی در انتخابات آینده با تمام توان به میدان خواهند آمد
مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین در پاسخ به این سوال که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و هر چقدر نزدیک می شویم کارزارهای سیاسی بیشتر می شود برای مدیریت این شرایط چه برنامه ریزی کرده اید؟، گفت: در انتخابات گذشته هم موضوع غیر متعارفی وجود نداشت، واقعا تنش قابل توجهی وجود نداشت، در حد رقابت های انتخاباتی قابل قبول است و انتخابات اقتضائاتی دارد.
رضازاده افزود: در تبلیغات انتخابات که قانون اجازه تبلیغات داده است پیش بینی ما این است که مشکل خاصی وجود نخواهد داشت و همه جریان های سیاسی مثل انتخابات گذشته و با تمام توان به میدان خواهند آمد.
وی ادامه داد: خیلی هم طبیعی است هر کسی خود و دیدگاه های خود را طرح و نظر مردم را جلب کند تا انتخابات پرشور و با مشارکت باشد و این از نکات مهمی است که مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد و در این دوره هم این گونه خواهد بود.
وی در توصیه ای به جناح های سیاسی تاکید کرد: اصل بر مشارکت بالا است، در انتخابات سال آینده با توجه به این که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش رو داریم رقابت انتخاباتی به سطح روستاها نیز کشیده می شود که در این زمینه همه باید حساس باشند.
دبیر کمسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان کرد: افراد نخبه زیادی داریم که ظرفیت بالایی برای خدمت به مردم دارند اما چون در جریان های سیاسی فعال نیستند احزاب سراغ آنها نمی روند، احزاب باید نخبگان را دعوت کنند تا در انتخابات نامزد شوند.
رضازاده افزود: افرادی نیز فعال هستند و وارد میدان رقابت انتخابات می شوند. پیشرفتی که می توانیم در این زمینه داشته باشیم این است که احزاب از هم اکنون که فرصت شناسایی وجود دارد افراد شایسته را برای انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری شناسایی کنند و آنان را در زمان انتخابات به مردم معرفی کنند تا مردم بتوانند از خدمات بهترین نیروهای کشور برای اداره کشور استفاده کنند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور در پاسخ به این سوال که آیا معتقد هستید احزاب و تشکل ها از هم اکنون باید وارد عرصه انتخابات شوند؟، گفت: یکی از کارکردهای انتخابات این است که وقتی انتخابات تمام شد دیگر این رقابت ها خاتمه یابد اما در واقع احزابی که شکست می خورند آسیب شناسی می کنند و نیروهای خود را بررسی می کنند ببینند در کجا ضعف و اشکال و در کجا قوت داشتند، در این شرایط ضعف ها را پوشانده و سراغ نقاط قوت بروند و این فرصت برای همین است نه این که تبلیغات غیر قانونی باشد و حتما باید قانون رعایت شود اما در داخل خود احزاب می توانند نیروهای خوبش را شناسایی و به موقع به مردم معرفی کنند.
رضازاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در لایحه بودجه سال آینده یارانه احزاب پیش بینی می شود؟، اظهارداشت: اطلاعی که در حال حاضر داریم این است که هنوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای یارانه احزاب موافقت نکرده است.
وی ادامه داد: در قانون جدید احزاب یک شرایطی برای احزاب ملی پیش بینی شده است که وقتی یک حزب کشوری بخواهد فعالیت کند باید حداقل 300 نفر عضو داشته باشد و این به واقعی شدن فعالیت احزاب کمک می کند.
وی در ادامه به توجه دولت به موضوع پاکدستی مدیران اشاره کرد و یادآور شد: یکی از برنامه های دولت این بوده که قدرتی که مردم به رییس جمهوری می دهند و به تبع آن به دست مدیران دولتی امانت است و باید امانت داری شود، لازمه سلامت اداری و ارتقای آن این است که ما باز از نظرات مردم، جریان های سیاسی و تشکل های سیاسی استفاده کنیم.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: دولت این بسترها را فراهم کرده و می کند که در کشور هم تشکل های سیاسی و هم صنفی و تخصصی و هم البته سازمان های مردم نهاد به میدان آمده و حوزه های مختلف از طرف مردم دغدغه های مردم را به دولت برسانند.
رضازاده افزود: خود رسانه ها به عنوان ارکان جامعه مدنی، احزاب و سازمان های مردم نهاد و شبکه های اجتماعی ظرفیت های بسیار بالایی است که اگر این فعالیت ها رسمی و شناسنامه دار شود بهتر است و باید افراد نظراتی را مطرح می کنند فردا هم پاسخگو باشند و در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند و زمینه های بیان آزاد مواضع فراهم شود بدون این که اجحافی در حق یک جریان سیاسی شود صورت گیرد.
وی ادامه داد: پاکدستی در حوزه سیاسی به این معناست که دولت از تمام امکانات برای تمام سلایق و جناح ها یکسان برخورد کند اگر امتیاز می دهد به همه جریان های مخالف و موافق بدهد و اگرمحدودیتی مایل است به تمام گرایش های مخالف و موافق بدهد، این فضا به اعتماد عمومی و به دولت کمک می کند و سرمایه های اجتماعی را زیاد می کند. این ها همه سیاست های دولت است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: رابطه دولت با مردم و حامیانش می تواند از طریق رسانه ها تقویت شود باید بیشترین استفاده را از این ظرفیت مفید کنیم. دو طرفه هم است. مردم نظراتشان را به مسوولان می رسانند و بر عکس استقبال می کنیم از همکاری بیشتر با تمام رسانه ها و ایرنا که خبرگزاری دولتی هم است.
رضازاده افزود: در شرایط کنونی شرایط خوبی را در فضای سیاسی کشور، دانشگاه ها و احزاب سیاسی می بینیم. مشکل خاصی وجود ندارد و امید است شرایط بهتر هم شود و شرایط امنی برای تمام سلایق ایجاد کنیم.
وی درباره بایسته های موثر در فضای فعالیت احزاب و جریان های سیاسی نیز گفت: رویکرد احزاب و گروه های سیاسی باید مبتنی همگرایی و وفاق در سیاست داخلی باشد و در این جهت استفاده از ظرفیت برجام در حفظ و تقویت فضای مثبت و امیدواری در حوزه داخلی و به ویژه ارتقای سرمایه اجتماعی و اخلاقی جامعه مدنظر قرار گیرد.
رضازاده تاکید کرد: از طرف دیگر راهبرد مزبور مبتنی بر پیش گیری از ایجاد فضای احساسی قرار گیرد، وضعیتی که در بلندمدت تبدیل به فضای تخریبی می شود.همچنین پیشگیری از بالا رفتن آستانه انتظارات که در میان مدت و بلندمدت تبدیل به یاس و ناامیدی می شود مدنظر قرار گیرد.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه احزاب و گروه های سیاسی از اقداماتی در جهت انفعال جریان های منتقد و مخالف خودداری کنند که این وضعیت می تواند رویکرد تخریبی جریان های مذکور را به دنبال داشته باشد.
سیام*9254** 6084 ** 1336
کد N1391270

وبگردی