آفتاب

آیا فانی برای گذشتن از سد استیضاح،اصلاح طلبان را با خود همراه می کند؟

آیا فانی برای گذشتن از سد استیضاح،اصلاح طلبان را با خود همراه می کند؟

روزنامه اعتماد نوشت:استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش جدی‌ترین موضوعی بود که دیروز در گفت‌وگوی میان خبرنگاران و نمایندگان حاضر در لابی مجلس به آن پرداخته شد.

[span id='lblNewsBody']اگر استيضاح ربيعي، وزير كار با انصراف طراحان اين استيضاح منتفي شده است اما شرايط براي فاني به اين سادگي‌ها هم نيست. استيضاح او با ٧٠ امضا تحويل هيات رييسه مجلس شده است و او فرصت كمي براي مصالحه با نمايندگان استيضاح‌كننده دارد. فاني بايد تا پيش از اعلام وصول طرح استيضاح در هيات رييسه رضايت نمايندگان را جلب كند.
در غير اين صورت او براي ماندن بر صندلي وزارت بايد در انتظار راي نمايندگان در صحن مجلس باشد. همين شرايط موجب شده تا او امروز درجلسه فراكسيون اميد و فردا در جلسه‌اي با طراحان استيضاح حاضر شود. جبار كوچكي‌نژاد، نايب‌رييس كميسيون آموزش و تحقيقات با اعلام اينكه طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش از سوي هيات رييسه مجلس به اين كميسيون ارسال شده است درباره جلسه استيضاح‌كنندگان با فاني گفت: اگر نمايندگان از پاسخ‌هاي وزير قانع شوند و نمايندگان استيضاح‌كننده به زير ۱۰ نفر كاهش يابند، استيضاح وزير آموزش و پرورش از دستور كار خارج مي‌شود. اما در غير اين صورت و در شرايطي كه استيضاح‌كنندگان بر استيضاح اصرار داشته باشند، چهارشنبه هفته جاري كميسيون به هيات رييسه نامه مي‌نويسد كه استيضاح‌كنندگان همچنان بر موضع خود باقي هستند و هيات رييسه موظف است استيضاح را اعلام وصول كند. اگر چنين اتفاقي رخ دهد آن‌طور كه كوچي‌نژاد گفته است هفته آينده استيضاح وزير آموزش و پرورش در دستور كار صحن علني مجلس قرار خواهد گرفت.
فراكسيون اميد و استيضاح فاني
اما فراكسيون اميد هم با دعوت فاني به اين فراكسيون آن هم زودتر از باقي فراكسيون‌ها موضع فعالانه‌اي در قبال اين موضوع گرفته است. بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد فراكسيون اميد هنوز هيچ موضعي له يا عليه استيضاح ندارد و همه‌چيز را منوط به حضور فاني و پاسخ‌هاي او به سوالات نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس مي‌داند. او درباره حضور فاني در فراكسيون اميد مي‌گويد ما نماينده مردم هستيم و از حق و حقوق مردم دفاع مي‌كنيم و با اينكه حامي دولت هستيم اما وكيل الدوله نيستيم. دليل حضور آقاي فاني در فراكسيون اين است كه بتوانيم تا جاي ممكن به يك همدلي برسيم. او تاكيد مي‌كند با اينكه همه نمايندگان اختيار قانوني دارند كه وزرا را استيضاح كنند اما منطقي‌تر به نظر مي‌رسد كه ما اول ايشان را دعوت كنيم و صحبت‌هاي‌شان را بشنويم. نمايندگان انتقادات و سوالاتي كه الان در جامعه فرهنگيان و بين مردم وجود دارد را بپرسند و پاسخ‌هاي ايشان را هم بشنوند و بعد تصميم منطقي و عادلانه‌اي در اين باره بگيرند. پارسايي اظهار اميدواري مي‌كند كه فاني پاسخ‌هاي قانع‌كننده و برنامه‌هاي عملياتي كوتاه‌مدتي داشته باشد تا هم اعضاي فراكسيون اميد و هم جامعه فرهنگيان را راضي كند. اما آنطور كه به نظر مي‌رسد فراكسيون اميد قرار است در اين باره گام‌هاي حساب شده‌اي بردارد. به همين دليل هم بنا به گفته پارسايي كميته‌اي به رياست داود محمدي، نماينده تهران تشكيل شده تا ظرف ديروز و امروز همه سوالات نمايندگان عضو فراكسيون را جمع‌آوري و دسته‌بندي كرده و با فاني مطرح كنند.
[span]30245

کد N1390907

وبگردی