آفتاب
سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا:

تحقق حمایت حریری از عون، عقل‌گرایی سیاسی در لبنان را به تصویر می‌کشد

تحقق حمایت حریری از عون، عقل‌گرایی سیاسی در لبنان را به تصویر می‌کشد

رئیس جریان «المستقبل» باید در مسیر اجماع احزاب لبنان گام بردارد تا بتوان خلاء دو ساله در این کشور را جبران و برطرف کرد.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حضور «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل لبنان در نشست فراکسیون پارلمانی این جریان و این‌که آنچه از این جلسه به رسانه‌ها درز پیدا کرده صرفاً بررسی سناریوهای پیش رو است و نه تصمیم برای آینده سیاسی لبنان، گفت: در تجزیه و تحلیل تحرکات و تحولات منطقه‌ای و تاثیرات روند آتی آنها بر سایر مسائل حوزه بین‌المللی و مخصوصاً تغییراتی در جغرافیای سیاسی منطقه، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های عمده تحلیلگران و مفسران آشنا و دلسوز، تامین حداکثری ثبات اوضاع سیاسی- امنیتی در لبنان است. به گونه‌ای که این دسته از کارشناسان معتقد هستند اگر برخورد همه‌جانبه و معقول با روند جنگ‌های نیابتی صورت نگیرد، باید پس از پرونده سوریه منتظر سیر حرکت این روند به سمت لبنان باشیم. به نظر می‌رسد اگر نیروهای سیاسی داخلی لبنان نیز معادلات کنونی را خوب درک نکنند، احتمالاً زمینه را برای تشویق نیروهای خارجی آماده کرده‌اند تا آنها نظر خود را معطوف به فرایندی کنند که بتوانند وضعیت داخلی و همچنین محیط پیرامونی این کشور را به هم بریزند.

وی ادامه داد: وضعیتی که از ۲۵ ماه می سال ۲۰۱۴ تاکنون در لبنان به وجود آمده است، موجب شده تا خلاء قدرت در این کشور حاکم شود. عمده دلیل این بحث با توجه به ساختار سیاسی و اجتماعی لبنان عدم وجود اجماع حداکثری در خصوص انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور بوده که باعث این خلاء شده است. به عبارتی دیگر، باید بگوییم که در این دوره تسامح و مصالحه که یکی از شاخصه‌های جامعه، سیاست و حکومت در لبنان است، به حداقل خود نزول کرده و به نظر می‌رسد نهادهای حکومتی نسبت به تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهوری، وحدت ملی و بعضاً وحدت طائفه‌ای ندارند. اما نیروهای سیاسی لبنان و عناصر و نهادهای تاثیرگذار باید سعی کنند با خرد جمعی مانع از تسری جنگ‌های نیابتی به درون جامعه لبنان شوند.

در ابعاد داخلی، شکل نگرفتن تصمیم واحد برای انتخاب رئیس‌جمهوری از مهمترین موضوع‌ها است. در بُعد خارجی مساله‌ای که قابلیت بررسی دارد، اهمیت مرزهای لبنان در شرایط فعلی و جلوگیری از سرایت نا امنی به داخل لبنان است. به صورتی که بیم آن وجود دارد که سناریوی جدیدی در جهت کشاندن بحران سوریه به داخل خاک لبنان طرح‌ریزی و اجراء شود و مخاطرات تروریسم به بخش دیگری از منطقه و پس از آن به فرامنطقه و کشورهای اروپائی سرایت کند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این‌که راهکارهای سعد الحریری در خصوص پر کردن خلاء ریاست‌جمهوری لبنان می‌بایست مورد تایید تمامی احزاب سیاسی این کشور باشد، عنوان کرد: اگر محورهایی که حریری در مورد آن صحبت کرده است به واقعیت برسد و عملی شود، نشانی از اجماع عقلی میان لایه‌های ساختار سیاسی لبنان نمایان می‌شود و به عبارتی دیگر نظاره‌‌گر نوعی عقل‌گرایی سیاسی و تحقق خرد جمعی در لبنان خواهیم بود.
 
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تحرکات عربستان و اسرائیل در این بین متصور خواهد بود یا خیر، گفت: سعودی‌ها نقش زیادی در لبنان دارند و یکی از بازیگران حاضر در این کشور محسوب می‌شوند. اما لبنانی‌ها می‌توانند با توجه به پتانسیل داخلی خود مانع تبدیل شدن کشورشان به سوریه‌ای دیگر شوند. یعنی هم در بُعد داخلی و هم از منظر خارجی، لبنان توان مقابله با هجمه‌های سیاسی و امنیتی را دارد که می‌تواند موجب شود جلوگیری از به هم ریختگی در این کشور شود.

 

کد N1383415

وبگردی