آفتاب

پول پرداخته شده به ایران در ازای آزادی زندانیان نبود/ بدهی آمریکا را پس دادیم

پول پرداخته شده به ایران در ازای آزادی زندانیان نبود/ بدهی آمریکا را پس دادیم

سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مبلغ ۴۰۰ میلیون به علاوه ۱.۳ میلیارد دلار برای آزادی زندانیان نبوده و صرفا زمان‌بندی پرداخت آن با آزادی زندانیان آمریکایی یکی شده است، گفت: این پول در یک توافق در ازای بدهی آمریکا به ایران پس داده شد.

به گزارش ایلنا، شب گذشته جان کربی سخنگوی وزیر امورخارجه آمریکا در یک ویدئو کنفرانس به سوالات خبرنگار فاکس‌نیوز در خصوص ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد که طبق ادعای وال استریت ژورنال در ازای آزادی زندانیان آمریکایی در ماه ژانویه به ایران پرداخت شده است، پاسخ داد.

او گفت: هیچ موضوع مخفیانه‌ای در این خصوص وجود ندارد. رییس‌جمهور در این خصوص در ماه ژانویه صحبت کرد و من نیز صحبت کردم. همه ما در این خصوص و اینکه چرا این اتفاق می‌افتد شفاف و صادق بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت : تیمی که در خصوص آزادی زندانیان آمریکایی در ایران مذاکره می‌کرد به طور کامل با تیمی که در لاهه مذاکره می‌کرد متفاوت است و این یک فرایند کاملا متفاوت بود که تنها همزمان صورت گرفت.

خبرنگار فاکس‌نیوز در این گفت‌وگوی تلفنی از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پرسید که این اطلاعات از وال‌استریت‌ژورنال است و بسیار مهم است و این موضوع امروز در رسانه‌های ایران بازتاب گسترده ای داشته است. یکی از مقامات دفاعی ارشد ایران در این باره گفته است که این مبلغ در ازای فدیه آزادی زندانیان بوده است. آیا این اشتباه است؟

جان کربی پاسخ داد: این مساله کاملا غلط است و آنها اشتباه می‌کنند.

خبرنگار این شبکه آمریکایی متمایل به حزب جمهوری‌خواه تکرار کرد: وانمود شده است که این پول در ازای آزادی زندانیان پرداخت شده است به این صورت که آنها به ما گفته‌اند تا زمانی که این مبلغ را نپردازید، زندانیان را آزاد نخواهیم کرد.

مجری این برنامه با تاکید بر احترامی برای نقش او به عنوان یکی از اعضای کادر نظامی آمریکا قائل است، گفت: آیا شما از تبعات هزینه دلارهای آمریکایی برای آدم‌ربایی آگاه هستید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد : من از اهمیت هزینه‌کرد برای آدم‌ربایی آگاهم و به شما می‌گویم ما پولی برای آزادی‌زندانی‌ها پرداخت نکردیم و این تنها از نظر زمانی یکی شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد شما می‌توانید حرف‌های ما را که جلوی دوربین از ماه ژانویه تاکنون مطرح کرده‌ایم، باور کنید یا می‌توانید اظهارات یک مقام بی‌نام دفاعی ایران را باور کنید. خودتان بگویید کدام یک معتبرتر است.

جان کربی تاکید کرد: من اطلاعاتی از نحوه پرداخت ندارم اما این مبلغ یعنی ۴۰۰ میلیون دلار به علاوه ۱.۳ میلیارد دلار فارغ از نحوه پرداخت آن (به دلار یا یورو یا نقد ) یک مبلغ ثابت و بخشی از توافق با ایران و در راستای جلوگیری از دستیبابی این کشور به بیشتر از این مقدار بوده است.

او گفت: این پول‌ها بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران بعد از انقلاب اسلامی بوده که به خرید تسلیحات در زمان شاه برمی‌گشت . و ما در این باره همان زمان صحبت کردیم . هم من و هم جان کری و هم رییس جمهور.

خبرنگار فاکس‌نیوز در این بخش از مصاحبه گفت: اما رییس‌جمهور در همان زمان یعنی ژانویه ۲۰۱۶ هیچ حرفی از پرداخت پول نقد به ایران مطرح نکرد. 

جان کربی در پاسخ تاکید کرد: تنها چیزی که در گزارش اخیر وال استریت ژورنال جدید است به بخش برنامه پرداخت مربوط می‌شود .

او اضافه کرد: ما این پول را به ایران بدهکار بودیم و برای پرداخت آن نیز مصالحه کردیم. این مصالحه به روشنی در راستای منفعت مالیات‌دهندگان آمریکایی بود. چراکه آنها با این توافق میلیاردها دلار سودی را خواهند کرد که در صورت عدم این توافق به آن دست پیدا نمی‌کردند.

خبرنگار فاکس‌نیوز با بیان اینکه این واقعیت وجود دارد که این مساله تا الان مخفی نگه داشته شده بود و برای عموم بازگو نشد. اینکه از یک هواپیمای بی‌نام و نشان برای فرستادن پول نقدی متشکل از یورو و فرانک سوئیس برای ارسال به ایران استفاده شده است، بد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه تاکید کرد: هیچ چیز مخفیانه‌ای وجود ندارد.

همزمان با این گفت‌وگوی خبری در شب گذشته، ویدئویی در فاکس‌نیوز نمایش داده شد که در آن صحنه‌ای تاریک و نامشخص از نشستن یک هواپیما و پیاده‌شدن مسافران از آن قابل رویت بود. دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز روز گذشته از وجود ویدئویی خبر داد که توسط ایران گرفته شده و از دریافت پول‌های نقد توسط این کشور و تخلیه آن از هواپیمای بی‌نام و نشان حکایت می‌کند.

واشنگتن‌پست و هافینگتون‌پست در واکنش به این ادعای ترامپ و شبکه خبری فاکس نیوز اظهار داشتند: با پیگیری هایی که از مسئول کمپین تبلیغاتی ترامپ در این خصوص انجام داده اند، سخنگوی این کمپین با ارسال لینک خبر فاکس نیوز در شبکه اجتماعی یوتیوب مدعی شده است که مبنای صحبت های ترامپ این ویدئو بوده است.

این درحالی است که به گفت این دو روزنامه آمریکایی، این ویدئو بخش هایی از پیاده شدن زندانیان آمریکایی آزاد شده درروز ۱۷ ژانویه در شهر ژنو سوییس است و هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

کد N1373893

وبگردی