آفتاب

نگاه رازآلود به جهان در آثار ادیسه لطفی

نگاه رازآلود به جهان در آثار ادیسه لطفی

نمایشگاه آثار نقاشی ادیسه لطفی با عنوان «راز هستی» گشایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا، این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر نقاشی در سبک انتزاعی و غیرفیگوراتیو است و دلیل عنوان «راز هستی» نگاه معماگونه و رازآلود این هنرمند نقاش به جهان اطراف خود است.

لطفی که بزرگ‌ترین مشوقش عمویش زنده‌یاد محمدرضا لطفی - نوازنده پیشکسوت تار - بوده، درباره‌ی نمایشگاهش نوشته است: «آنچه که در نقاشی‌هایم آمده، از نگاه دقیق من به هستی و راز و رمز درون آن سرچشمه می‌گیرد. رازهایی که نهان هستند و باید آن‌ها را کشف کنی. من به طبیعت و انسان‌ها زیاد خیره می‌شوم.در همه‌ی آن‌ها مشترکا اتفاقاتی در حال افتادن است که کشف آن‌ها برای من جداب است.

من هنگام نقاشی، از نشانه‌هایی که در طبیعت یا در انسان دیده‌ام بهره می‌گیرم و این من هستم و بوم سفید رنگم که می‌خواهم با او صحبت را آغاز و پرسش‌هایم را مطرح کنم و جواب‌هایم را بگیرم. در واقع من در نقاشی‌هایم که فی‌البداهه هستند، به نوعی مشغول کشف و شهود هستم. نقاشی مرا با خود می‌برد و به نقطه‌ای می‌رساند که آنچه سوال من است به جواب تبدیل شود و من آن لحظه آرام می‌شوم.

من بر این باورم که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از رمز و راز است. دانشمندان، عارفان، فیلسوفان، نظریه‌پردازان و ... هر کدام از دریچه نگاه خود به این دنیا می‌نگرند، حتی مردم عادی. من هم به‌عنوان یک نقاش از دریچه‌ی نگاه خودم به دنیا نگاه می‌کنم. ما همگی جزیی از یک کل هستیم و همه‌ی ما باهم به یک‌سو در حال حرکتیم. به مقصدی که نمی‌دانیم. هیچ‌کدام جدا از هم نیستیم و این‌که چه چیزهایی در پس پرده نهان است برای من جذاب هست و من آن‌ها را نقاشی می‌کنم.»

ادیسه لطفی در سال ۱۳۵۴ در شهر گرگان به دنیا آمد. آیدین آغداشلو، منوچهر معتبر و بابک اطمینانی از استادان او بودند. این هنرمند با توجه به نحوه نقاشی‌اش که آن را می‌توان دگردیسی فرم نام نهاد، برای دوره کوتاهی و به‌منظور کسب تجربه‌های جدید راهی کشور سوئیس شد و در کنار آموختن زبان آلمانی، به دیدن نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌ها پرداخت. او پس از بازگشت از سفر، با ایجاد یک نگارخانه به نام «ماه گینه» در شهر گرگان کار خود را به‌صورت حرفه‌ای‌تر ادامه داد. این هنرمند نقاش نمایشگاه‌هایی را از سال ۷۶ تا کنون برگزار کرده است.

نمایشگاه «راز هستی» از ۱۵ تا ۲۱ مردادماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «عقیلی» به نشانی شهرک غرب، خیابان سیمای ایران، خیابان پنجم، گذر فروردین، شماره ۱۲ برپا خواهد بود. افتتاحیه‌ی این نمایشگاه جمعه ۱۵ مرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود.

کد N1372132

وبگردی