آفتاب

رئیس جمهوری آفریقای مرکزی با شورشیان مذاکره می کند

رئیس جمهوری آفریقای مرکزی با شورشیان مذاکره می کند

تهران – ایرنا – رئیس جمهوری آفریقای مرکزی از برنامه اش برای آغاز مذاکره با گروه های شورشی به منظور احیای امنیت در این کشور پس از سال ها درگیری فرقه ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فاستین آرشانژ توآدرا روز گذشته (دوشنبه) در رادیوی محلی ضمن اعلام این خبر، هفته جاری یا آینده را زمان آغاز مذاکره با نمایندگان گروه های مسلح ذکر کرد.
وی تصریح کرد که هدف از تبادل نظر با این نمایندگان روشن شدن برخی موارد است.
توآدرا گفت: هنوز در آفریقای مرکزی تعداد بی شماری سلاح وجود دارد و به وفور سرقت مسلحانه رخ می دهد؛ در برخی مناطق فقیرنشین، مردم حتی نمی توانند سر زمین های کشاورزیشان بروند.
آرشانژ توآدرا با اشاره به کارزار خلع سلاح، مرخصی و بازگشت اجتماعی گفت: این روند باید خیلی زود آغاز شود.
سخنگوی هیات صلحبانی سازمان ملل در آفریقای مرکزی در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) گفته بود که سال میلادی گذشته مجموعا 3 هزار و 152 نفر از جنگجویان سابق در این کارزار مشارکت کردند.
درگیری میان شبه نظامیان مسیحی و مسلمان در جمهوری آفریقای مرکزی پس از کودتایی در مارس 2013 آغاز شد.
تاکنون هزاران نفر در این درگیری ها کشته و بیش از 418 هزار نفر در داخل این کشور آواره شده اند.
گفته می شود بیش از 480 هزار پناهجو که اکثر آنان مسلمان هستند به کشورهای همسایه گریخته اند.
توآدرا در انتخابات آرام ماه فوریه (بهمن/اسفند) روی کار آمد. با این حال جمهوری آفریقای مرکزی از اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) صحنه بروز مجدد خشونت بوده است.
شورای امنیت سازمان ملل در 26 ژوئیه صلحبانان مستقر در این کشور را به حمایت از دولت توآدره موظف کرد. این تصمیم در شرایطی صورت می گیرد که صدها نظامی فرانسوی آماده خروج از جمهوری آفریقای مرکزی می شوند.
خاورم**9156/1275
کد N1370616

وبگردی