آفتاب

سفر فروشنده در آغاز فصل جوایز سینمایی

سفر فروشنده در آغاز فصل جوایز سینمایی

چهل و یکمین جشنواره فیلم تورنتو روز ۸ سپتامبر (پنجشنبه ۱۸شهریور) با نمایش تازه‌ترین روایت سینمایی «هفت دلاور» آغاز می‌شود و «فروشنده» اصغر فرهادی در بخش نمایش‌های ویژه این دوره روی پرده می‌رود.

به گزارش همشهري، فروشنده كه نخستين‌بار در دنيا بهار امسال در بخش مسابقه جشنواره كن به نمايش درآمده بود، پس از حضور در جشنواره‌هاي مونيخ، افق‌هاي تازه لهستان، نيوزيلند و ملبورن در استراليا، پيش از آغاز فصل جوايز سينمايي به تورنتو مي‌رود. اين جشنواره كه از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي در منطقه آمريكاي شمالي است، نقشي مهم در معرفي فيلم‌هاي مستعد درخشش در فصل جوايز دارد و فرهادي مي‌تواند از اين فرصت براي معرفي بيشتر فروشنده بهره ببرد.

حضور در جشنواره تورنتو از آن رو براي بسياري از فيلمسازان و شركت‌هاي پخش فيلم اهميت دارد كه اين رويداد دروازه ورود به فصل جوايز سينمايي و درخشش احتمالي در آن است. در يك دهه اخير، فيلم‌هاي «ميليونر زاغه‌نشين»، «سخنراني پادشاه» و «12سال بردگي» پس از حضور در تورنتو، اسكار بهترين فيلم را بردند و «پرشس»، «دفترچه اميدبخش»، «بازي تقليد» و «اتاق» هم نامزد كسب اسكار بهترين فيلم شدند.

فيلم افتتاحيه تورنتو 2016تازه‌ترين تجربه كارگرداني آنتون فوكوا فيلمساز 50ساله آمريكايي است كه پيش از اين 2بار ديگر با «روز تمرين» و «ايكوالايزر» حضور در تورنتو را تجربه كرده بود. هفت دلاور بازسازي فيلمي است به همين نام محصول 1960به كارگرداني استرجس كه خود آن فيلم هم برداشتي از «هفت سامورايي» آكيرا كوروساوا بود. در نسخه 2016، بازيگراني چون دنزل واشنگتن، كريس پرت، ايتن هاوك و پيتر سارسگارد ايفاي نقش كرده‌اند.

از ديگر چهره‌هاي بحث‌انگيز حاضر در جشنواره امسال تورنتو مي‌توان به اوليور استون اشاره كرد كه «اسنودن» را در بخش گالا به نمايش مي‌گذارد. جاناتان دمي كه همچنان با فيلم برنده اسكار «سكوت بره‌ها» شناخته مي‌شود، «بچه‌هاي تنسي» را در همين بخش دارد و ميرا نايير، جيم شرايدن، لون شرفيگ، پيتر برگ و جف نيكولز ديگر سينماگران مهم هستند كه با تازه‌ترين ساخته‌هاي خود به بخش گالا مي‌آيند.

يوان مك‌گرگور با نخستين تجربه كارگرداني خود «امريكن پاستورال»، «عزيز آمريكايي» آندريا آرنولد، «تولد يك ملت» نيت پاركر، «كمون» تامس وينتربرگ، «داگروتايپ» كيوشي كوروساوا، «فرانتس» فرانسوا اوزون، «لا لا لند» ديمين شازل، «پاترسن» جيم جارموش، «پاريس مي‌تواند منتظر بماند» النور كوپولا و «نمك و آتش» ورنر هرتسوگ هم ازجمله فيلم‌هاي حاضر در بخش نمايش‌هاي ويژه تورنتو امسال هستند.

چهل و يكمين جشنواره فيلم تورنتو يكشنبه 28شهريور با نمايش «آستانه 17سالگي» به كارگرداني كلي فِرمون كريگ از آمريكا به پايان مي‌رسد و مهم‌ترين جايزه‌اي كه اهدا مي‌كند، فيلم برگزيده تماشاگران است.

کد N1366100

وبگردی