آفتاب

قاضی زاده هاشمی:حاشیه سازی برای وزارت بهداشت ازدیگرنهادها بیشتر است

قاضی زاده هاشمی:حاشیه سازی برای وزارت بهداشت ازدیگرنهادها بیشتر است

مشهد- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حاشیه سازی برای همه دستگاهها وجود دارد اما این امر برای وزارت بهداشت دولت یازدهم بیشتراز سایر نهادها بوده است.

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه در حاشیه اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: علت مسائل حاشیه ای ایجاد شده برای وزارت بهداشت در این جمع قابل بیان نیست، اما نکته مهم این است که این وزارتخانه در برخورد با این مسائل باید از اخلاق خارج نشده و منافع مردم را فراموش نکند.
وی بیان کرد: با کمال تاسف بداخلاقی هایی اکنون نسبت به وزارت بهداشت وجود دارد و واقعیت ها به شکل نادرست نشان داده می شود و امیدواریم که خویشتن دار بوده و با دقت و اعتماد به نفس بیشتری، خدمت رسانی به مردم را تا پایان دولت یازدهم ادامه دهیم .

*تاخیر در مطالبات ازسوی بیمه ها مهم ترین چالش وزارت بهداشت
وزیر بهداشت، درمام و آموزش پزشکی ادامه داد: تاخیر در مطالبات مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی از سوی بیمه ها اکنون مهم ترین چالش عمده طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود و امیدواریم مجلس محترم به اصلاحیه بودجه سال 95 در این زمینه رای مثبت بدهد.
قاضی زاده بخشی دیگر از سخنانش در پاسخ به سئوال خبرنگاری پیرامون افزایش حقوق پزشکان گفت: پزشکان حقوق زیادی دریافت نمی کنند ولی در دولت وقت در سال 84 تصمیم گرفته شد که اداره بیمارستان ها خود گردان شود و این امر منجر به واگذاری بیمارستان ها و تجهیزات به پزشکان و پرستاران شد و در قبال آن سهمی از درآمدها در قالب کارانه به پزشکان و پرستاران پرداخت می گردد.
به گفته وی، ممکن است بسته به میزان حوادث و رخدادها به طور مثال یک جراح ارتوپد در یک منطقه از کشور تعداد زیادی عمل انجام دهد و متناسب با آن مبلغ کارانه او نیز افزایش یابد.
دکتر قاضی زاده افزود: وزارت بهداشت سامان بخشیدن به این موضوع را از طریق ارائه راهکارها از جمله توزیع عادلانه پزشکان ، افزایش ظرفیت پزشکان و بومی گزینی در دستور کار قرار دارد.
*افزایش بودجه حوزه بهداشت
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حوزه بهداشت این وزارتخانه طی سه سال اخیر اقدامات بی سابقه و مهمی را انجام داده است، به طوریکه در این مدت بودجه وزارت بهداشت از شش درصد به 9 درصد افزایش یافته است .
وی به کارگیری 24 میلیون مراقب سلامت و بهورز در سطح کشور و زیر پوشش گرفتن هشت میلیون دانش آموز با اقداماتی مانند فلوراید تراپی و ترمیم شیار دندان در پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان را اقدام منحصر به فرد وزارت بهداشت عنوان کرد.
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعهد وزارت بهداشت در زمینه احداث یک هزار تخت در مشهد، در صورتیکه استانداری نیز یک هزار تخت بیمارستانی در این شهر ایجاد کند؛ گفت: خوشبختانه تاکنون استانداری خراسان رضوی نیمی از منابع برای ایجاد تعهد خود را تامین کرده است و در صورت تحقق کامل آن، دولت نیز به وعده خود در ایجاد تخت های بیمارستانی در مشهد عمل خواهد کرد.
دکتر قاضی زاده هاشمی افزود: خوشبختانه با نظر مساعد تولیت آستان قدس زمینه احداث بیمارستان 540 تختخوابی در مشهد مهیا شده است.
وی همچنین در بخش دیگر ی از سخنانش در خصوص رفع مشکلات بیمارستان قائم مشهد اظهار کرد: هم اکنون اقدامات و طرح های مختلف توسعه ای در این بیمارستان انجام شده و یا در حال انجام است، اما مشکل اساسی این بیمارستان عدم تناسب در ورودی تعداد مراجعان با ظرفیت بیمارستان می باشد.
به گفته وی،اولویت وزارت بهداشت اکنون اتمام عملیات اجرایی بیمارستان در حال احداث امام رضا (ع) مشهد با تخصیص اعتبارات مربوطه است.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: سرانه درمان در کل کشور به ویژه در شهر مشهد و استان های گردشگر پذیر در طول 20 سال گذشته ناعادلانه بوده است و امیدواریم که نمایندگان مجلس در این زمینه کمک کنند.
وی درباره وضعیت بهداشت روان در جامعه گفت: تاکنون بهداشت روان در جامعه به صورت سنتی دنبال می شده است و اکنون برنامه های سالیانه از سوی اداره سلامت روان دانشگاههای علوم پزشکی در خصوص اعتیاد و توسعه بخش های روانپزشکی و پیشگیری از برنامه های اعصاب و روان دنبال می شود.
به گفته وی، فعالیت کارشناسان سلامت روان در مراکز جامع سلامت یکی از اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت می باشد که در سالهای اخیر عملیاتی شده است
وزیر بهداشت با بیان اینکه هم اکنون به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد، ادامه داد: نکته مهم این است که خیلی از عوامل بیماری زا در حوزه سلامت روان از حوزه وزارت بهداشت خارج است و به مسائل فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی برمی گردد.
وی بیان کرد: هم اکنون امکانات وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت روان ، درمان مبتلایان به اختلالات روانی، پوشش بیمه ای و تعداد تخت های بیمارستانی در این زمینه محدود و در حداقل است .
به گفته وی، به طور مثال اکنون در استان البرز تعداد تخت های روانپزشکی فقط چهار تخت است، درحالی که این استان دارای یک میلیون نفر حاشیه نشین است و امیدواریم تا پایان امسال ، برنامه احداث 100 تخت روانپزشکی در این استان بهره برداری شود.
وی همچنین در خصوص ادامه مداوی کودکان دچار سوختگی در 'شین آباد' اظهار کرد: تاکنون بهترین متخصصان کشور معالجه درمان این کودکان را بر عهده داشته اند و وزارت بهداشت برای اعزام این کودکان به خارج کشور جهت ادامه درمان نیز آمادگی دارد.
اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشورکه امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغازشده، فردا به کار خو پایان می دهد.
3027/6012
کد N1363542

وبگردی