آفتاب

اولاند به جمهوری چک می رود/ برگزیت محور مذاکرات پراگ

اولاند به جمهوری چک می رود/ برگزیت محور مذاکرات پراگ

تهران- ایرنا- «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه، فردا (چهارشنبه) به جمهوری چک سفر می کند تا در مورد مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با مقامات این کشور رایزنی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، اولاند در سفر فردا قرار است پس از دیدار با رئیس جمهوری و نخست وزیر چک با جامعه فرانسویان مقیم این کشور دیدار کند.
بر اساس بیانیه کاخ الیزه، این سفر برای روز 20 ژوئیه (30 تیر) پیش بینی شده بود اما به دلیل حمله تروریستی در شهر «نیس» در جنوب فرانسه که به مرگ 84 نفر منجر شد، برنامه آن تغییر یافت.
اولاند پیشتر در روزهای 18 و 19 ژوئیه (28 و 29 تیر) به پرتغال و ایرلند سفر کرده بود. این سفرها به منظور رایزنی هایی برای برگزاری نخستین نشست اتحادیه اروپا بدون حضور انگلیس صورت می گیرد. این نشست با موضوع بررسی آینده اروپا، قرار است 16 سپتامبر (26 شهریور) در براتیسلاوا پایتخت اسلوواکی برگزار شود.
اولاند، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا 27 ژوئن (7 تیر) خواستار ایجاد «انگیزه های جدید» در اروپا پس از برگزیت شدند. آنها قرار است 22 اوت (اول شهریور) در ایتالیا بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند.
اولاند در فضایی متاثر از برگزیت، حمله تروریستی نیس و مسائل اخیر آلمان، تلاش می کند تا کشورهای اروپایی در مورد مباحثی چون تدابیر دفاعی، افزایش سرمایه گذاری با هدف اشتغالزایی و موضوع جوانان، به اجماع برسند.
در بیانیه الیزه آمده است: فرانسه و جمهوری چک با یکدیگر شراکت راهبردی دارند و سومین طرح اقدام مرتبط با آن جریان سفر رسمی «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه به پراگ در 8 و 9 دسامبر 2014 (17 و 18 آذر 93) به اجرا درآمد.
به گفته وزارت امور خارجه فرانسه، در این طرح «تقویت گفت و گوهای سیاسی و همکاری در زمینه های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی (تجارت و سرمایه گذاری)، انرژی و دفاعی» پیش بینی شده و سه توافقنامه همکاری (فضائی، هسته ای و آموزشی) به امضا رسیده است.
اروپام ** 9053**1572
کد N1360943

وبگردی