آفتاب
رئیس سازمان دامپزشکی:

کاهش شمار مبتلایان به تب مالت/محدودیت اعتباری سازمان دامپزشکی

کاهش شمار مبتلایان به تب مالت/محدودیت اعتباری سازمان دامپزشکی

سنندج – رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش شمار مبتلایان به تب مالت خبر داد و گفت: شمار مبتلایان به این بیماری در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بالغ بر سه هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی خلج ظهر امروز چهارشنبه در مراسم تقدی و معارفه مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: سازمان دامپزشکی در راستای انجام رسالت های کاری خود اقدامات مختلفی را در راستای پیشگیری و همچنین مقابله با بیماری های مشترک انسان و دام در دستور کار قرار داده است.

وی به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و افزود: بر اسا آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در سال ۹۳ در مجموع بیش از ۲۱ هزار مورد ابتلا به بیماری تب مالت در کشور شناسایی شده اند که این میزان در سال ۹۴ به حدود ۱۸ هزار مورد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به رشد افزایش واکسیناسیون دام، عنوان کرد: در طول سال گذشته در مجموع ۶۰ میلیون راس گوسفند و بز و بیش از پنج میلیون گاو واکسینه شده اند که این میزان نشان دهنده رشد ۲۸ درصدی در عملکرد واکسینه کردن دام در کشور است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: هم اکنون سازمان دامپزشکی باید از بروز ۱۸۱ نوع بیماری جلوگیری کند و این مهم نشان دهنده وظایف و رسالت سنگین سازمان در سطح کشور است و به همین دلیل باید همواره نگاهی ویژه به این سازمان در سطح کشور و حتی استانها صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری های دام طی چند سال اخیر در سطح کشور، گفت: خوشبختانه به دلیل اقدامات خوب صورت گرفته از سوی سازمان دامپزشکی در مدت زمان سه سال اخیر چهار بحران جدی در حوزه بیماری دام و طیور در کشور مدیریت شده است و میزان خسارت ها به اندازه حجم بالای این بیماری ها نبوده است.

خلج به وضعیت استان کردستان و سایر استانهای مرزی کشور در راستای مقابله با بیماری های حوزه دام و طیور اشاره کرد و افزود: در گذشته مرزهای شرقی کشور در حوزه ورود بیماری وضعیت نگران کننده ای داشتند که متاسفانه هم اکنون این شرایط به مرزهای غربی کشور رسیده است.

وی با اشاره به حضور گروه تکفیری داعش و نبود مدیریت واحد در کشورهای همسایه نوار غربی کشورمان، گفت: هم اکنون ورود بیماری های حوزه دام و طیور بیشتر مربوط به مرزهای غربی کشور است و در همین راستا باید ما مراقبت های بهتری را در داخل کشور ایجاد کرده و از ورود این بیماری ها به صورت جدی جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به حوزه گسترده فعالیت های سازمان دامپزشکی گفت: علیرغم اینکه سازمان دامپزشکی باید خدمات متنوعی را ارائه کند ولی متاسفانه میزان اعتبارات این سازمان به اندازه سطح فعالیت ها نیست و به همین دلیل ما همواره با مشکلات اعتباری مواجه هستیم.

خلج ضمن تقدیر از خدمات دکتر زیباکردار طی پنج سال مدیریت دامپزشکی استان کردستان، اظهار داشت: انتظار می رود که با تغییر مدیریت دامپزشکی استان کردستان زمینه برای خدمت رسانی بهتر در این بخش فراهم شود.

وی با اشاره به توانمندی دکتر ورمقانی مدیرکل جدید دامپزشکی کردستان، عنوان کرد: دکتر ورمقانی با نیروی جوانی و انرژی خود می تواند در راستای اعتلای سازمان دامپزشکی در سطح استان موفق باشد و انتظار می رود که مسئولان و مدیران استانی همچنان دامپزشکی کردستان را حمایت کنند.

در جریان برگزاری این مراسم، ضمن تقدیر از خدمات کامران زیباکردار، مجتبی ورمقانی به عنوان مدیرکل جدید دامپزشکی استان کردستان معرفی شد.

کد N1341366

وبگردی