آفتاب

اسناد افشاکننده دربارۀ عربستان و بندبازی اوباما

اسناد افشاکننده دربارۀ عربستان و بندبازی اوباما

اسناد 28 صفحه ای دربارۀ حملات یازده سپتامبر و نقش عربستان سعودی، پالاخره پس از پیچ و خم های فراوان با عنوان فایل 17 منتشر می‌شود.

زهره نوروزپور:  یازده سپتامبر 2001 که با نام اختصاری 9/11 معروف شد، مصادف است با 20 شهریور 1380 قمری، 19 تن از اعضای القاعده 4 هواپیمای مسافربری تجاری را ربودند که از فرودگاه بوستون برخاسته بود، هواپیماربایان، در فاصله زمانی متفاوت تعمدا به برج های دوقلو مرکز تجارت جهانی در نیویورک برخورد کردند، همه سرنشینان به همراه عده زیادی که در این ساختمان ها حضور داشتند کشته شدند. هواپیما ربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون واقع در ارلینگتون در ویرجینا زدند، هواپیمای چهارم نزدیک پنسیلوانیا سرنگون شد، شمار کشته شدگان این حادثه بنا بر اعلام رسمی ایالات متحده و با احتساب 19 هواپیماربا 2993 تن اعلام شد.

این حادثه دنیا را مبهوت خود کرد، هر دو برج به طور کامل فرو ریخت و به ساختمان های پیرامون این برج ها هم اسیب جدی وارد شد. این اتفاق دنیا را دگرگون کرد.

  آغازی بر تمامی بحران های خاورمیانه

پس از بازتاب های فروان خبری و سیاسی رئیس جمهور وقت ایالات متحده جرج بوش پسر به دنبال مسببین این حادثه به افغانستان لشگر کشی کرد، متعاقباً قانون میهن پرستی به تصویب رسید و پیش نویس قطعنامه مبنی بر مبارزه با تروریسم به سازمان ملل رفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

پس از اشغال افغانستان و سقوط طالبان و روی کار آمدن دولت حامد کرزی و پیدا نشدن عاملین این حمله تروریستی، بوش به همراه همتای لندنی خود تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس قطعنامه ای به سازمان ملل ارجاع کردند مبنی بر اینکه دولت عراق به سلاح کشتار جمعی دسترسی دارد و باید طبق قانون شورای امنیت سازمان ملل درباره سلاح کشتار جمعی به این کشور حمله نظامی شود، پس از آنکه بوش پسر موفق شد جامعه جهانی را مجاب به حمله کند، نیروهای نظامی ایالات متحده با حمایت انگلیس پس از حمله هوایی و ویرانی کاخ ریاست جمهوری صدام وارد خاک عراق شدند.

پس از این لشرکشی ها و جنایات جنگی که دولت امریکا در منطقه مرتکب شد، سال پیش کنگره آمریکا اعلام کرد اسناد مربوط به دست داشتن عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر را منتشر خواهد کرد! اسنادی که رئیس جمهور وقت ایالات متحده جرج دبلیو بوش همان موقع دستور محرمانه شدن آن را صادر کرد و در زمانی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما شد، این اسناد به دستور وی از حالت محرمانه خارج نشد، و همجنان بایگانی ماند، تا امروز که سازمان سیا در صدد انتشار آن برآمد، از اسناد هزاران صفحه ای تنها 28 صفحه طبقه بندی شده قرار بود منتشر شود که حتی این 28 صفحه هم به نام فایل 17 خلاصه شد.

انتشار این اسناد بازتاب فراوانی در رسانه های خارجی داشت برخی رسانه ها دولت امریکا را همسو با تروریسم اعلام کردند و برخی مدافع آن، نیویورک تایمز امروز به یک گزارشی درباره عربستان بسنده کرد و این کشور را متهم به تروریسم پروری کرد این روزنامه که گزارش خود را همزمان با انتشار اسناد یازده سپتامبر منتشر کرد نوشته است:« وقت آن است که جهان با عربستانی که پرورش دهنده تروریسم  در کشورهای صلح طلب و آرام جهان است ، قاطعانه بنشیند و درباره رفتار بی شرمانه آنها گفتگو کند.»

این روزنامه در ادامه این سوالات را مطرح کرده است: «کدام کشور اسلامی است که یک مسیحی مربوط به قرن پانزدهم میلادی را که با مهاجمان مسلمان جنگید، گرامی می دارد و برای آن بزرگداشت برگزار می کند؟ کدام کشور اسلامی است که آنقدر طرفدار آمریکاست که تندیسی از بیل کلینتون را در پایتخت خود نصب کرده است و یک فروشگاه پوشاک به نام هیلاری در بولواری با نام بیل کلینتون دارد؟ کدام کشور اسلامی است که بیشترین شهروندانی را دارد که از کشور خارج شده اند تا به گروه داعش بپیوندند و بیشترین افراد این گروه را در سطح قاره اروپا تشکیل داده اند؟

هرگاه یک حمله تروریستی توسط افراط گرایان مسلمان اتفاق می افتد، ما فورا نگاهمان متوجه دشمنانمان می شود یعنی 'داعش' و یا 'القاعده'، اما شاید لازم باشد کمی هم نگاهمان متوجه دوستمانمان گردد یعنی به کشوری مانند عربستان سعودی.»

تکلیف اسناد بالاخره مشخص شد؟

در بحبوحه جنجال یک سال پیش درباره 28 صفحه منتشر نشده از گزارش تحقیق کنگره آمریکا درباره حملات 11 سپتامبر، دولت آمریکا سند موسوم به «فایل -17» را که حاوی سرنخ هایی درباره بخش های محرمانه گزارش 11 سپتامبر است، منتشر کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد که گزارش فایل -17 که شنبه شب (دیشب) منتشر شد در بر دارنده فهرستی از نام های نزدیک به 40 نفر است که مورد توجه و علاقه ماموران تحقیق درباره ارتباط عربستان سعودی با مهاجمان 11 سپتامبر بودند.

فایل-17 در بر دارنده سر نخ هایی است که می تواند تا حد محتوای صفحات محرمانه گزارش 11 سپتامبر کنگره را مشخص کند.
در زمان انتشار گزارش کمیسیون 11 سپتامبر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا 28 صفحه مربوط به نقش عربستان در این حادثه را با ادعای حفاظت از منابع و شیوه‌های اطلاعاتی محرمانه نگه داشت. دو سال پیش بعد از سالها شکایت خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دستور به بررسی خارج کردن این اسناد از حالت محرمانه داد.

هنوز مشخص نیست که آیا گزارش کامل کمیسیون 11 سپتامبر کنگره آمریکا به طور علنی منتشر خواهد شد یا خیر. دولت اوباما مجبور شده برای سرخورده نکردن عربستان به عنوان همپیمان کشورش مثل یک بندباز عمل کند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اخیرا تهدید کرد ریاض در صورت انتشار کامل گزارش مذکور کل مبلغ 750 میلیارد دلار سرمایه خود را از خزانه داری آمریکا خارج خواهد کرد.

52310

کد N1328408

وبگردی