آفتاب
معاون وزیر صنعت اعلام کرد:

افزایش 47درصدی صادرات صنایع معدنی در دو ماه نخست امسال/کارخانه سیمان لوشان 6 سال پیش تعطیل شد

افزایش 47درصدی صادرات صنایع معدنی در دو ماه نخست امسال/کارخانه سیمان لوشان 6 سال پیش تعطیل شد

تهران- ایرنا- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش 47 درصدی صادرات صنایع معدنی در دو ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، جعفر سرقینی امروز (دوشنبه) در نشستی خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن، افزود: افزایش صادرات صنایع معدنی به طور عمده به صادرات مس و فولاد مربوط می شود.
وی گفت: در شرایطی شاهد این دستاورد هستیم که در این مدت صادرات سیمان 30 درصد و صادرات کاشی 33 درصد کاهش یافته است.
این مقام مسئول ادامه داد: کل صادرات مس در سال گذشته 370 میلیون دلار بود که این رقم در دو ماه نخست امسال به 470 میلیون دلار افزایش یافت.
سرقینی با یادآوری اینکه در دو ماه نخست امسال 132 میلیون دلار مواد معدنی صادر شده است، گفت: صادرات مواد معدنی در دو ماه نخست امسال نسبت به مشابه سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.
به گفته وی، در حجم صادرات تغییری رخ نداده است بلکه به جای خام فروشی، فرآورده صادر شده است. به عنوان نمونه به جای سنگ آهن، کنسانتره آهن صادر شد.

** کارخانه لوشان 6 سال پیش تعطیل شد
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعطیلی یک سوم کارخانه های سیمان از جمله کارخانه لوشان نیز گفت: کارخانه لوشان 6 سال پیش تعطیل شده است؛ چهار سال پیش نامه ای از وزارت صنعت به این کارخانه ارسال شد که که اگر فعالیت نداشته باشید مجوز شما لغو خواهد شد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، ظرفیت تولید سیمان در کشور را 80 میلیون تن ذکر کرد و افزود: اکنون در 85 درصد این ظرفیت، تولید انجام می شود.
سرقینی با تاکید بر اینکه هیچ شرکت سیمانی دچار ورشکستگی نشده است، ادامه داد: دو مساله در حوزه سیمان وجود دارد؛ نخست اینکه صادرات به دلیل ممنوعیت واردات عراق کاهش یافته و دوم، تقاضا در داخل کشور روند نزولی داشته است.
وی گفت: به دنبال مذاکرات انجام شده، بزودی با هدف رونق تولید و راه اندازی طرح ها، قراردادی برای خرید پنج میلیون تن سیمان میان انجمن سیمان و وزارت راه و شهرسازی امضا خواهد شد.

** تقاضای آذربایجانی ها برای همکاری در زمینه فولاد
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگاری از جمهوری آذربایجان در مورد همکاری های دو کشور، گفت: یک تولیدکننده گچ آذربایجان سال گذشته از واحدهای تولیدی ایران بازدید کرد و ما اطلاعاتی در زمینه تولید گچ در کشور به آنها ارائه کردیم؛ مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.
وی ادامه داد: همچنین در ماه گذشته نیز تقاضایی از طرف یک شرکت آذربایجانی برای همکاری در زمینه فولاد دریافت شده است.

** تقلب در واردات ورق توسط سندیکای لوله و پروفیل
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی در مورد فولاد و نامه نگاری های فولاد مبارکه اصفهان و سندیکای لوله و پروفیل نیز گفت: سندیکای لوله و پروفیل همیشه به دنبال این بوده است که ورق را از خارج از کشور وارد کنند و تعرفه ندهند.
وی ادامه داد: متاسفانه پارسال سندیکا توانست با استفاده از ضعفی که در سیستم تعرفه ای کشور بود، با تقلب ورق هایی که به آنها نیاز داشت را به اضافه یک میلیون تن ورق برای سایر صنایع، با تعرفه پنج درصد وارد کشور کند؛ یعنی با عنوان ورق آلیاژی، ورق معمولی وارد و در لوله و پروفیل استفاده کردند.
سرقینی افزود: امسال ضمن یکسان سازی تعرفه ها، فولاد مبارکه موظف شد یک میلیون و 100 هزار تن ورق مورد نیاز سندیکا را تولید کند؛ همچنین قرار شد 500 هزار تن ورق توسط نورد لوله و 500 هزار تن توسط فولاد خزر تامین شود.
وی ادامه داد: این تولیدکنندگان به تعهدات خود عمل کردند؛ فولاد مبارکه هفته پیش گزارشی به وزارتخانه ارسال کرد که بر اساس آن، امسال 399 هزار تن ورق برای لوله و پروفیل ثبت سفارش داشته که نسبت به سال گذشته نزدیک به سه برابر افزایش یافته است.
اقتصام**9189** 2023
کد N1328045

وبگردی