آفتاب
روز قدس ؛ روز دفاع از مردم مظلوم فلسطین

تجمع حامیان فلسطین مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در تایلند/ 20 نفر دستگیر شدند

تجمع حامیان فلسطین مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در تایلند/ 20 نفر دستگیر شدند

کوالالامپور- ایرنا – راهپیمایی روز جهانی قدس روز جمعه به رغم منع تجمع در تایلند با حضور گروهی از مسلمانان و دیگر مذاهب مخالف سیاست های رژیم اشغالگر قدس در بانکوک و در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی برگزار شد و پلیس 20 تجمع کننده را بازداشت کرد.

به گزارش ایرنا، پس از کودتای اول خرداد ماه سال 1392 در تایلند برپایی هرگونه تجمع در این کشور ممنوع است، اما مردم مسلمان و غیرمسلمان تایلند در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس و در دفاع از ملت مظلوم فلسطین در تجمعی سیاست های رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان ابتدا در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در بانکوک پایتخت تایلند تجمع و سیاست های ضد انسانی و سرکوبگرانه رژیم اشغالگر قدس را مورد انتقاد قرار دادند.
پلیس تایلند با توجه به ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع در این کشورد حدود 20 تن از تظاهرکنندگان را دستگیر کرد.
در بخش دیگری از مراسم، این گروه از تظاهرکنندگان در همایشی که از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و انجمن فارغ التحصیلان تایلندی به منظور روشنگری و بررسی جنایات رژیم صهیونیستی با حضور شخصیت های علمی و مذهبی در هتل 'میراث' بانکوک برگزار شد، شرکت کردند.
در این مراسم حجت الاسلام 'جواد مظلومی' نماینده دفتر مقام معظم رهبری در شرق آسیا، 'محسن محمدی' سفیر کشورمان در تایلند و چند تن از شخصیت های شیعه، اهل سنت و بودایی تایلند شرکت داشتند.
'محمدرضا زینلی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این همایش با آرزوی پیروزی ملت فلسطین و آزادی قدس شریف، برگزاری روز قدس را مرهون تدبیر امام خمینی (ره) دانست.
وی مساله فلسطین را نه تنها مربوط به جهان عرب، بلکه بالاتر از آن مربوط به جهان اسلام دانست و گفت که مساله فلسطین موضوعی مرتبط با حقوق انسانی و بشری است.
نماینده دفتر مقام معظم رهبری در شرق آسیا نیز گفت که محکومیت اشغالگری وظیفه همه است، اگر فرمایش حضرت رسول اکر (ص) را مبنی بر لزوم پاسخ مثبت به فریاد مظلومان بپذیریم، پس دفاع از فلسطینیان یک تکلیف عمومی است و باید به محور اتحاد مسلمانان و آزادگان تبدیل شود.
محمدی سفیر کشورمان در تایلند نیز با اشاره به اقدام امام خمینی (ره) در تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، این امر را ناشی از بینش ژرف امام راحل و با هدف ایجاد وحدت در جهان اسلام و تعهد برادرانه مبنی بر حمایت از تمام مستضعفان و دفاع از حقوق آنها در برابر مستکبران دانست.
وی گفت که این اصول در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز گنجانده شده است.
محمدی در ادامه گفت 68 سال از ایجاد رژیم نامشروع صهیونیستی در قلب جهان اسلام و ادامه فتنه انگیزی این رژیم برای به حاشیه کشاندن آرمان فلسطین که اساسی ترین مساله امنیت اسلامی است، می گذرد.
وی افزود: هر یک از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اگر به واسطه ملاحظات و فشارهای سیاسی حامیان آن و سکوت کشورهای مسلمان نبود، کافی بود که تمامی نهادهای بین المللی و حقوق بشری جهانی را به صدا در آورد.
سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به توطئه های رژیم اشغالگر قدس برای به حاشیه راندن مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: این توطئه ها شامل ایجاد اختلاف بین فلسطینیان و اخیرا انحراف بخشی از حرکات مسلمانان و کشاندن آن به افراط گرایی است تا بدین شکل افکار عمومی جهان از مساله فلسطین منحرف شود.
محمدی تاکید کرد: خاموش کردن موج بیداری اسلامی که به راه افتاده بود و می توانست وحدت جهان اسلام علیه این رژیم را بوجود آورد از دیگر دسیسه های این رژیم غاصب بود که در این چهارچوب طراحی شد.
وی تجزیه کشورهای اسلامی و شکست محور مقاومت، بدنام کردن اسلام از طریق ایجاد حرکت های افراطی و متاسفانه حمایت آگاهانه و بعضا ناآگاهانه برخی کشورهای عربی از این جریانات را از دیگر توطئه ها علیه جهان اسلام برشمرد.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در تایلند، ایجاد مانع بر سر راه حضور ایرانیان در مناسک حج امسال را نیز در همین راستا تفسیر کرد و گفت: برغم این توطئه ها نهضت فلسطین همچنان پرشور و زنده است که این حرکت خودجوش شما مردم تایلند گواه همین امر است.
این مراسم با برگزاری میزگردی با حضور دکتر 'اتیت' از دانشگاه 'رانگسیت'، دکتر 'نیران' از دانشگاه 'ماهیدول' و حجت الاسلام 'سید سلیمان' از شخصیت های شیعه تایلند در خصوص روز قدس و تحولات مربوط به آن ادامه یافت .
در پایان این مراسم روزه داران مورد پذیرایی افطار قرار گرفتند .
آساق**1611
کد N1323376

وبگردی