آفتاب

پلیس احتمال داد حملاتی تروریستی شبیه فرودگاه آتاترک در مالزی تکرار شود

پلیس احتمال داد حملاتی تروریستی شبیه فرودگاه آتاترک در مالزی تکرار شود

کوالالامپور – ایرنا – رئیس پلیس مالزی که امنیت این کشور را بر عهده دارد روز جمعه احتمال داد حمله تروریستی مانند حملات انتحاری که در فرودگاه آتاترک استانبول رخ داد، در مالزی تکرار شود.

به گزارش ایرنا، 'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی در گفت وگو با خبرنگاران اطمینان داد نیروهای امنیتی این کشور اقدامات پیشگیرانه را برای مقابله با هرگونه حمله یا تهدید گروه تروریستی داعش و دیگر تروریست ها در مالزی اتخاذ کرده اند، اما احتمال حملاتی مانند حمله به فرودگاه آتاترک را رد نکرد.
وی گفت: حوادثی مانند حمله تروریستی فرودگاه آتاترک استانبول در ترکیه می تواند در مالزی نیز رخ دهد، اما اگر مردم اقدامات احتیاطی را در پیش گیرند، هنوز هم می توان مانع چنین حملاتی شد.
شهر استانبول شامگاه سه شنبه شاهد سه حمله تروریستی به فرودگاه بین المللی آتاترک بود که در نتیجه آن 43 تن جان خود را از دست داده و بیش از 240 تن دیگر زخمی شدند.
نیروهای امنیتی ترکیه نیز روز پنجشنبه 13 فرد مظنون به نقش داشتن در این حمله تروریستی از جمله سه شهروند خارجی را بازداشت کردند.
به نوشته تارنمای 'سان دیلی'، بازرس کل پلیس مالزی در ادامه در حالی که وزیر حمل و نقل این کشور پیش از این مدعی شده بود داعش 50 هزار حامی در مالزی دارد، گفت: مردم باید با احتیاط نسبت به تهدیدهای گروه داعش برخورد کنند و با همکاری با نیروهای امنیتی، هر نوع فعالیت داعش در مناطق مربوطه خود را گزارش کنند.
گروه تروریستی داعش هفته گذشته با انتشار پیام ویدیویی از اعضای خود خواست تا علاوه بر ادامه جنگ در عراق و سوریه به آغاز جنگ در جنوب شرق آسیا با تاکید بر مالزی فکر کنند.
در این پیام ویدیویی 20 دقیقه ای که با عنوان 'طاغوت' منتشر شد، 'محمد رفیع الدین' یک عضو مالزیایی داعش پس از بریدن سر سه اسیر، پلیس مالزی را به 'ذبح' تهدید کرد و گفت: زمانی که ما بازگردیم ... شما را ذبح خواهیم کرد. دوستان ما نیز شما را شکار خواهند کرد.
بازرس کل پلیس مالزی در پاسخ به این تهدیدات و حملات تروریستی فرودگاه آتاترک به منظور جلوگیری از هرنوع فعالیت تروریستی از مردم کمک خواست و گفت: ما امیدواریم مردم هرگونه فعالیت مشکوک را به پلیس گزارش دهند تا مانع هرگونه حادثه ناگوار شود.
'مایدین ایوب خان' رئیس بخش مبارزه با تروریسم پلیس مالزی نیز گفته است از زمان سوگند وفاداری این افراد در خارج از سوریه، احتمال دارد حملات هدفمندی در مناطقی که آنها فعالیت می کنند، انجام شود.
گروه تکفیری داعش هم اکنون از افراط گرایان مالزیایی در سوریه و عراق به عنوان تک تیرانداز و عاملان بمب گذاری های انتحاری استفاده می کند.
ده ها مالزیایی عضو داعش توسط نیروهای امنیتی این کشور در سوریه و عراق شناسایی شده اند.
مالزی تعداد این تروریست ها را حدود 70 نفر ذکر می کند، اما برخی منابع تعداد واقعی این تروریست ها را حدود 100 نفر می دانند.
برخی تهدیدها طی سال گذشته و اوایل سال جاری میلادی در مالزی از سوی حامیان گروه تروریستی داعش باعث شد پلیس توجه خود را در مناطق مختلف بر مسائل تهدیدکننده امنیت افزایش دهد.
در یک مورد یک حامی داعش قصد داشت در مترو کوالالامپور عملیات انتحاری انجام دهد که عامل آن پیش از اقدام به این کار بازداشت شد.
همچنین تروریست ها پیام تهدیدآمیزی مبنی بر انفجار در خیابان 'الور استار' و خیابان های مجاور آن در مناطق گردشگری شهر کوالالامپور منتشر کردند که پلیس ضمن افزیش تدابیر امنیتی دو نفر از جمله یک اندونزیایی را به اتهام اقدام برای عملیات تروریستی دستگیر کرد.
آساق**1611
کد N1322313

وبگردی