آفتاب

حقوق دان انگلیسی: برگزیت به لحاظ قانونی تحقق پذیر نیست

حقوق دان انگلیسی: برگزیت به لحاظ قانونی تحقق پذیر نیست

لندن - ایرنا - یک حقوقدان انگلیسی و استاد دانشگاه مدرسه اقتصاد لندن مدعی شد که نتیجه همه پرسی 23 ژوئن که در آن اکثریت مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، از نظر قانونی تحقق پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، دکتر «جو مرکنز» حقوق دان و استاد مدرسه اقتصاد لندن در گفت و گو با روزنامه ایونینگ استاندارد، اظهار داشت: در حالی که اسکاتلند و ایرلند شمالی به عنوان اجزای تشکیل دهنده بریتانیا به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رای دادند، لندن نمی تواند به تنهایی به خروج از اتحادیه اروپا تن دهد.
این استاد دانشگاه افزود: طرفداران خروج از اتحادیه اروپا می خواستند که کنترل کشور را بدست بگیرند اما اگر بریتانیا تجزیه شود، کشوری باقی نمی ماند.
وی تصریح کرد: من هیچ راهی را نمی توانم متصور شوم که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود و بتواند دوام بیاورد. ضمن آنکه هیچ نخست وزیر انگلیس نیز حاضر به تجزیه کشورش نخواهد بود.
این حقوقدان انگلیسی، استعفای هفته گذشته دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس را ناشی از همین نگرانی وی نسبت به تجزیه انگلیس برشمرد.
وی با بیان اینکه انگلیس فاقد« حکومت مرکزی» است تصریح کرد که وستمینستر نمی تواند امیدوار باشد که اسکاتلند و ایرلند شمالی را بدون حاشیه از اتحادیه اروپا خارج سازد.
دکتر مرکنز گفت: آیا انگلیس می تواند خارج از اتحادیه اروپا دوام بیاورد؟ من بعید می دانم، چون در اسکاتلند و ایرلند شمالی هیچ علاقه ای برای ماندن در انگلیسی که عضو اتحادیه اروپا نیست وجود ندارد.
این حقوق دان انگلیسی همچنین با اشاره به اینکه شمار زیادی از نمایندگان مجلس طرفدار ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا هستند تصریح کرد: این مساله می تواند مشکل ساز شود چون آنها می توانند جلوی فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون را بگیرند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( 3 تیرماه ) 51.9 درصد مردم از انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
به دنبال اعلام نتیجه همه پرسی، دیوید کامرون که از طرفداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود از مقامش استعفا داد و عنوان کرد که تا تعیین رهبر آتی حزب محافظه کار و نخست وزیر بعدی در مقام «خدمتگذار» دولت ایفای نقش خواهد کرد.
در همین حال اسکاتلند در صدد مذاکره مستقل با اتحادیه اروپا برای ادامه حضورش در این اتحادیه برآمده است.
اروپام**4**ن**1552
کد N1322309

وبگردی