آفتاب

آخرین کرسی شورای امنیت بین هلند و ایتالیا تقسیم شد

آخرین کرسی شورای امنیت بین هلند و ایتالیا تقسیم شد

تهران - ایرنا - اعضای سازمان ملل روز جمعه با پیشنهاد ایتالیا و هلند برای تقسیم کرسی غیردائم شورای امنیت سازمان ملل توافق کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه ایتالیا و هلند پس از به نتیجه نرسیدن رای گیری روز چهارشنبه برای تعیین آخرین کرسی عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، پیشنهاد کسب اشتراکی دوره دو ساله عضویت در این شورا را مطرح کردند که امروز مورد موافقت اعضای سازمان ملل قرار گرفت.
ایتالیا که تنها به دو سوم مجموع آرا برای به دست آوردن این کرسی نیاز داشت، امروز در نتیجه توافق با هلند 179 رای کسب کرد و به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت برگزیده شد.
نماینده این کشور از آغاز تا پایان سال 2017 به کرسی شورای امنیت تکیه می زند و سپس با استعفا، زمینه رای گیری دوباره برای هلند را فراهم می کند.
پیش از این سوئد، قزاقستان، اتیوپی و بولیوی جایگزین آنگولا، مالزی، نیوزیلند و اسپانیا شده بودند و کرسی پنجم که باید به ایتالیا یا هلند واگذار می شد، به علت عدم اتفاق آرا خالی مانده بود.
وزیران خارجه دو کشور پس از پنج دوره رای گیری و به دست نیاوردن نتیجه مطلوب، گفته بودند که در صورت کسب اشتراکی دوره دوساله عضویت، همکاری نزدیکی با یکدیگر خواهند داشت.
این نخستین بار نیست که دو عضو سازمان ملل، دوره دو ساله عضویت در این شورا را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. پیش از این چند مورد مشابه دیگر نیز در دهه 1950 و 1960 میلادی رخ داده بود که از میان آن ها می توان به توافق میان ترکیه و لهستان اشاره کرد.
شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائم و دارای حق وتو و 10 عضو غیردائم دارد که هر 5 عضو غیردائم آن یکسال در میان انتخاب و تعویض می شوند.
آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعضای دائم و دارای حق وتو و مصر، ژاپن، سنگال، اوکراین و اروگوئه دیگر پنج عضو غیردائم فعلی این شورا هستند.
شبد ** 9386** 3404
کد N1322260

وبگردی