آفتاب

نماینده سازمان ملل: وضعیت امنیتی یمن بهبود یافته است

نماینده سازمان ملل: وضعیت امنیتی یمن بهبود یافته است

تهران – ایرنا – نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز پنجشنبه گفت: گزارش های رسیده حاکی از آن است که وضعیت امنیتی در بسیاری از مناطق بهبود یافته است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، اسماعیل ولد شیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن افزود: البته هم چنان برخی از مناطق شاهد نقض آتش بس بوده است و غیرنظامیان بهای درگیری های سیاسی را می پردازند.
ولد شیخ در کنفرانس مطبوعاتی که پس از تعلیق مذاکرات صلح تا 15 جولای سخن می گفت، با اشاره به این که مذاکرات همچنان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد که دوره آینده مذاکرات، گام های مثبتی را شاهد باشیم.
نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن افزود: به راه حل مسالمت آمیز جامعی که موجب بهبود اوضاع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انسانی در یمن شود، نزدیک شده ایم.
نماینده ویژه سازمان ملل در یمن افزد: دو هفته آینده اقداماتی درجهت حمایت از مذاکرات و گفت وگو با نمایندگان طرف های مذاکره کننده برای بازگشت دوباره به کویت و ارائه طرح های عملی برای اجرای برنامه ها و امضای توافق نامه که به درگیری ها در یمن پایان دهد، انجام خواهد گرفت.
ولد شیخ افزود: همین فرصت به خود من دست داد تا سلسه دیدارهایی با شخصیت های یمنی و منطقه ای داشته باشم و این دیدارها با هدف تلاش و اقدام برای یافتن راه حل جامعی صورت می گیرد که بر پایه سازگارهایی بنا شده باشد که در مذاکرات به دنبال آن بودیم و این اقدامات موجب کاهش خطرهایی شود که تروریسم یمن و جهان را تهدید می کند.
نماینده سازمان ملل درامور یمن گفت: تروریسم از شکاف سیاسی و امنیتی در یمن برای افزایش نفوذ و وحشت مردم استفاده کرده است.
ولد شیخ با تاکید بر پایبندی طرف های درگیر به قطعنامه 2216 شورای امنیت و قطعنامه های بین المللی، پیش از ترک کویت و گفت وگو با رهبران خود، به پایبندی خود به همه اصول تاکید کردند.
در همین حال، ولد شیخ تاکید کرد که توافق شده است که کمیته مذاکرات صلح با هدف احترام به عملیات آتش بس به شهر ظهران در جنوب عربستان منتقل شود.
وی افزود: اصول مطرح شده در مذاکرات اتخاذ تدابیر فوری برای ارسال کمک های انسانی، بشر دوستانه و وسایل اولیه برای یمنی ها بدون هرگونه مانع و نیز آزادی اسرا، بازداشت شدگان را بر اساس اصولی که کمیته ویژه در مذاکرات صلح کویت پیشنهاد داده است، تضمین می کند.
ولد شیخ در پایان افزود: در مرحله کنونی حدود 700 اسیر و بازداشتی و بیش از 50 کودک آزاد شده اند و هم چنین تلاش هایی برای تثبیت عملیات آتش بس صورت گرفته است.
نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن دیروز چهارشنبه، مذاکرات صلح یمن که در کویت در حال برگزاری بود، به بعد از عید فطر موکول شده است.
هیئت انصارالله و کنگره ملی یمن برای مشارکت در گفت وگوهای صلح با هدف پایان‌دادن به بحران این کشور از اردیبهشت سال جاری در کویت مذاکراتی را آغاز کردند.
**9363** شبد ** 1095
کد N1322099

وبگردی