آفتاب

پوتین: ترکیه از روسیه عذرخواهی کرده است

پوتین: ترکیه از روسیه عذرخواهی کرده است

مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه یک روز پس از مذاکره تلفنی با رجیب رطیب اردوغان همتای روسی خود اعلام کرد که مقام های این کشور در تماس تلفنی انجام شده، از مسکو عذرخواهی کردند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) در دیدار با سفیران و رییسان نمایندگی های این کشور در خارج، گفت: آنکارا برای ساقط شدن بمب افکن روسی از مسکو عذر خواهی کرده است.
وی افزود که با توجه به تحولات پیش آمده، مسکو تدابیر لازم را برای احیای روابط مسکو و آنکارا اتخاذ می کند.
اشاره پوتین پس از ارسال نامه اردوغان صورت می گیرد که اعلام شد برای ساقط کردن یک بمب افکن روسی بر فراز سوریه از سوی جنگنده ترکیه ای که به مرگ خلبان آن منجر شد، عذرخواهی کرده است.
دریافت نامه عذرخواهی ترکیه از سوی کرملین، سبب شد بن بست در روابط پس از هفت ماه بشکند و سران دو کشور دیروز در یک تماس تلفنی 40 دقیقه ای همکاری های دوجانبه و اضاع منطقه ای و همچنین شیوه لغو تحریم های روسیه علیه ترکیه را بررسی کردند.
پس از انتشار این نامه برخی رسانه ها به نقل از بینالی ایلدریم نخستوزیر ترکیه خبر داده بودند که موضوع نامه ابراز تسلیت و تاسف بوده است.
از سوم آذر ماه 94 که جنگنده های ترکیه ای بمب افکن روسی را در حریم هوایی سوریه با موشک ساقط کردند و خلبان آن نیز هنگام فرود با چتر نجات نزدیک مرز ترکیه از سوی تروریست ها کشته شد، روابط مسکو و آنکارا به شدت تیره شد و روسیه پس از وضع تحریم های گسترده اقتصادی، تمامی درخواست های عادی سازی روابط را رد کرد.
پس از مواضع سخت روسیه از جمله تحریم های گسترده، چند بار اقدام آنکارا برای مذاکره تلفنی اردوغان با پوتین بی پاسخ ماند و همچنین به درخواست های مکرر مقام های ترکیه ای برای پایان دادن به سردی روابط بی توجهی شد.
اروپام*391** 1516
کد N1321868

وبگردی