آفتاب

ژاپن: تحرکات نظامی - چالشی چین در دریای شرقی رو به افزایش است

ژاپن: تحرکات نظامی - چالشی چین در دریای شرقی رو به افزایش است

پکن - ایرنا - ژاپن اعلام کرد که فعالیت های نظامی تهدیدآمیز و چالش برانگیز چین در دریای شرقی در ماه های گذشته روندی فزاینده داشته که موجبات نگرانی این کشور را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، «کاتسو توشی کاوانو» یکی از فرماندهان نیروی دریایی ژاپن امروز پنجشنبه در سخنانی خاطرنشان کرد که در سه ماه گذشته جنگنده های ژاپنی بارها هواپیماهای نظامی چین را تعقیب و ردیابی کرده اند.
وی گفت که ارتش چین در حال به چالش کشیدن ژاپن و افزودن بر تنش ها در دریای شرقی است و این باعث نگرانی است.
مقام نظامی ژاپنی تصریح کرد که در سه ماه گذشته جت های ژاپنی نزدیک به 200 سورتی پرواز در تعقیب و گریز جنگنده های چینی داشته اند که تقریبا دو برابر دوره مشابه قبلی است.
«کاوانو» گفت که ارتش چین اعم از نیروی هوایی و دریایی این کشور فعالیت های فزاینده نظامی در منطقه دارند و تنش ها را افزایش داده اند.
«ان اچ کی»، شبکه خبری ژاپن گزارش کرده است که دو کشور بر سر مالکیت بر جزایر سنکاکو که چین آن را دیائویو می نامد، اختلافات زیاد و دیرینه دارند و همین مسئله باعث بروز مشکلات شده است.
دریادار ژاپنی ژاپن گفت که چین در حال افزودن بر تنش های نظامی در دریای شرقی و دریای جنوبی است، جایی که فیلیپین و ویتنام هم با این کشور دچار مناقشه شده اند.
او همچنین اعلام کرد که ژاپن قول داده است از این کشورها در برابر چین دفاع کند.
مقام ژاپنی گفت که یکی از دیگر نگرانی های ما واکنشی است که چین به رای دادگاه بین المللی لاهه در باره منازعات دریای جنوبی نشان خواهد داد.
مانیل به این دادگاه شکایت کرده است که چین حق ندارد خود را مالک نزدیک به 80 تا 90 درصد از دریای جنوبی بداند و به همین دلیل سال 2013 میلادی به دادگاه لاهه شکایت کرد و رای این دادگاه 12 جولای (22 تیر) اعلام خواهد شد.
آساق**231**1597
کد N1321839

وبگردی